sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ונערך כסיפור , יחד עם חומרי חלום ואירועי ערות אחרים , ואחר כך הודפס , שוכפל והופץ לצורך גיוס משתתפים לפולחן הצדיק המהגר . מה שהחל לכאורה כחזיון לילה פרטי המקיף עולם חוויות תוך אישי , הפך לתופעה תרבותית ממשית , בעלת קיום אובייקטיבי בעולם הביךאישי והחברתי . עד מהרה למדתי כי רוב קוראי המכתב הגיבו למסריו בהתרגשות ובהתלהבות , ולא הוטרדו כמעט בשאלות על טבעו האמיתי של החלום ועל אמינותו של החולם . נכונותם להאמין במסרי החלום לא הייתה מנותקת , מן הסתם , מהבשורה שנשאו מסרים אלה , בשורה שהחייתה מסורת מרכזית מעברם במרוקו . אם פולחן הצדיק רבי דוד ומשה איבד מחיוניותו אחרי העלייה לארץ , בהעדר אתר נגיש המנקז אליו את ביטויי ההערצה לצדיק ואת הבקשות לסיועו , הנה בא אברהם וכונן זירה חלופית לחידוש הפולחן ולהעצמתו . אולם מעבר לגורם המניע הזה , היה ברור לי כי תפיסת החלום של רבים מקוראי האיגרת נבדלה בחדות מתפיסתי שלי . כאמור , בעבורי הייתה משמעות החלום מעוגנת במישור הפסיכולוגי , ואין היא אלא שיקוף של מציאות פנימית של משאלות , מצוקות וקונפליקטים הקשורים לנסיבות חייו המיוחדות של החולם . אולם בעבורם היה החלום ( לפחות מן הסוג שהוצג כאן ) ממוקם במציאות קוסמולוגית חיצונית , ככלי להעברת מסרים מישויות בעלות מעמד אונתולוגי מיוחד על טבעי' ) , ( ' כמו מלאכים , צדיקים ושדים . ההוד והשגב בחלומו של אברהם היו קשורים בעיני לכוחות הדמיון היצירתיים שמקורם בנפתולי נפשו , ואילו בעיניהם — לספירה דתית טרנסצנדנטלית ורוויית קדושה , ועם זאת משולבת באופן אורגני באירועי המציאות . כשבע שנים חלפו מהיום שבו התוודעתי לאיגרת החלום ועד שנקשתי , ביום חורף ערפילי במיוחד , על דלת דירתו של אברהם בן חיים בשיכון כנען בצפת . חובבי המיסטיקה ימצאו עניין בעובדה כי מרגע שירדתי מהאוטובוס בתחנה ליד משטרת צפת ועד שהגעתי לבית הצנוע , שלא נבדל במאום מהבתים שסביבו , גיששתי את דרכי כסומא בתוך עננה צמרירית , שעטפה את השכונה כולה בהילה לבנה וסמיכה . אולם האווירה בדירת הקרקע הדחוסה והמהבילה , שבה התגוררו 1 להמשגת האופן שבו חלומות נהפכים מייצוגים חווייתיים של העולם ל'דברים' בעולם , ראו 2 . Stewart 1997 ; Urban 1996 , 1997 קיימת ספרות מחקרית ענפה על ההבניה התרבותית של חלומות . ראו . 1987 Devereux 1969 ; Grunebaum & Caillois 1966 ; Lincoln 1935 ; O'Nell 1976 ; Tedlock D'Andrade 1961 ; על ההבניה התרבותית של חלומות במרוקו ראו 3 1981 , 1987 Crapanzano 1975 : Kilbome לחוקר הפולקלור יששכר בן עמי , מחלוצי החוקרים של תרבות יהודי מרוקו , שמורה זכות ראשונים בחקר 'בית רבי דוד ומשה' ובקיבוץ רבים מחלומותיו של אברהם בן חיים ( Ben-Ami 1981 )

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help