sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון הערצת צדיקים במרוקו ובישראל : היבטים עיוניים , מחקריים והיסטוריים פתיחה : שאלת חלום ושאלות אחרות ספר זה תחילתו בחלום . לא אני חלמתי את החלום הזה , אלא פועל ייעור מצפת ששמו אברהם בן חיים . נתקלתי בשם זה לראשונה באמצע שנות השבעים , בעת שאספתי חומר לעבודת הדוקטור שלי , שעסקה ברפואה עממית בקרב יוצאי מרוקו בישראל ( בילו תשל"ח . ( את המחקר ערכתי במושבים נידחים בשפלת יהודה , מקומות שנותרו רחוקים מן העין הציבורית מאז הקמתם בשנות החמישים והשישים אף שרק פחות משעת נסיעה מפרידה בין רובם לבין תל אביב או ירושלים . באחד מהמושבים האלה נתקלתי בחלומו של אברהם על גבי עותק משוכפל של 'הודעה , 'לציבור שנשלחה על ידיו לבית הכנסת המקומי ושעוררה עניין רב בקרב המתפללים . בהודעה , שלשונה נמלצת ופתיחתה כמו נבואית , הוא תיאר כיצד נגלה לפניו בחלומו רבי דוד ומשה , מחשובי הצדיקים של יהודי מרוקו , הקבור באזור האטלס המערבי הגבוה שבדרום המדינה , והביע את רצונו להסתפח לחסידיו לשעבר , שבעלייתם לארץ הותירו אותו בודד מאחור . הצדיק תבע מהחולם להקצות לו חדר בביתו שבצפת ולפרסם את כתובתו החדשה כדי שכל הנזקקים לעזרתו יוכלו לפנות אליו . אברהם אכן עשה כדבריו . ה'הודעה , 'לציבור שהופצה בבתי כנסת רבים של יוצאי מרוקו ברחבי ישראל , מסתיימת בקריאה נרגשת לכל נאמניו של הצדיק לחגוג את ההילולה שלו בראש חודש חשון בביתו החדש שבצפת . תוכנו המסעיר של החלום — מפגש פנים אל פנים עם צדיק אגדי , המבקש לעלות לארץ בעקבות נאמניו לשעבר שנטשוהו , ולהיהפך לדייר של קבע בביתו של החולם — הפתיע אותי מאוד . אך לא פחות מכך הופתעתי מגלגולי החלום הכתוב ומהתגובה הציבורית שעורר . כפסיכולוג קליני בהכשרתי נטיתי לראות בחלומות ביטוי מובהק של חוויה פרטית , סובייקטיבית וחמקמקה , שבמסגרת טיפולית — על ספת הפסיכואנליטקאי למשל — ניתן לקרוע באמצעותה צוהר למסתרי הנפש . אולם במקרה הזה נהפך החלום מחוויה אישית לאירוע פומבי . הוא נכתב , שוכתב

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help