sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להיות שנויה במחלוקת , כי הטענה שאין רשות עליונה מן החוק , כי החוק הוא המוסד שצריך לחייב את כולם , היא עצמה אינה טענה הלקוחה מן החוק . לפיכך , אם היא טענה נכונה , הריהי כזו מכוח מערכת ערכית המצדיקה אותה . מערכת ערכית זו , יהיו תכניה אשר יהיו , מוכרחה מכוח ההיגיון להיות עליונה לחוק . שכן , אם אין היא עליונה לחוק , מדוע צריך לקחת ברצינות את טענתה כי החוק הוא עליון ? ואם היא עליונה לחוק , ודאי שאי אפשר לקבל ברצינות את טענתה כי החוק הוא עליון , לפחות לא במלוא מובן המלה . שכן אז היא , ולא החוק , מהווה את המערכת הערכית העליונה . יוצא מזה כי אם יכול החוק להיות עליון , הוא יכול להיות כזה רק בערבון מוגבל , גם מבחינתם של אלה הטוענים לעליונותו . ( טיעון אפשרי כנגד טיעון זה מוצג ונדחה בפרק הראשון . בפרק זה נדונים גם המובנים המוגבלים בהם יכול החוק להיות עליון . ויש מובנים כאלה . קווי המתאר המעשיים של עליונותו מותווים בפרק הרביעי . ( כאמור , שוב , החוק לא יכול להיות עליון במלוא מובן המלה . ומבחינת המחוייבות להכיר באמת זו , לא יכול להיות כל הבדל לא בין ימין ושמאל , לא בין תיאוקרט ודמוקרט , לא בין פשיסט והומניסט , לא בין פונדמנטליסט וליבראל , לא בין חנן פורת ויגאל עמיר מצד אחד , לבין שלמה אבינרי ועמוס עוז מצד שני . ההבדלים ביניהם מצויים במקומות אחרים . רצח רבין , והעובדה שהיה אך פסגה מהממת שהימין השיג במהירות מהממת להרבה הפרות חוק אחרות שבוצעו אז או הוצעו ושמוצעות , ושכנראה גם תבוצענה מטעמו , הם סיבה טובה להבהיר הבדלים עיקריים אלה באופן פחות מופשט ותיאורטי ואולי גם עם פחות קשר לדקויות , משהדבר נעשה בפרק הרביעי של הספר . לנגד עיני עומדות קריאותיהם של אריאל שרון ואליקים העצני לאזרחים להתנגד בגופם להחלטת ממשלה שתורה על פינוי יהודים מארץ ישראל , קריאות שהושמעו לפני רצח רבין וחזרו והושמעו אחריו . לנגד עיני עומדים פסקי ההלכה הרבניים המצווים על חיילים להפר פקודות לפינוי של מחנות צבא במסגרת הסכמי שלום שיחייבו נסיגה צבאית של ישראל . ולנגד עיני עומדת , כמובן , גם ההתנחלות הלא חוקית בשומרון שקבעה כאמור את סדר היום הפוליטי של ישראל מאז אמצע שנות השבעים . את כל אלה צריך להשוות עם סירוביהם של אנשי שמאל לשרת בלבנון ובשטחים . ההבדלים בין הפרות חוק אלה נוגעים לא רק למטרות ולערכים שבשמם ולשמם הן מבוצעות . הם נוגעים גם למשמעותם מבחינת סמכותה של מערכת החוק ולעוצמת קריאת התגר שהן קוראות עליה . מנקודת מבטו של חוק שבמסגרתו נתפסת הדמוקרטיה כמבוססת על ערכם השווה של בני אדם ועל היותם ראויים לכבוד שווה , לאמור , מנקודת מבטו של משטר התופס את הדמוקרטיה כיותר מתחבולה פרוצדוראלית שראוי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help