sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנרחבת בשומרון . הוא לא השכיל לראות אז במה מדובר . רבין היה קורבן החיבור בין העיוורון המוקדם הזה , לפיכחונו המאוחר , פיכחון שגרם לו בעת תקופת כהונתו השנייה , להנהיג מדיניות המאיימת על קיום ההתנחלויות . הסכמי השלום שעשה נראו ונראים פותחים מחדש פתח תקווה לציונות ההומניסטית . מובן מאליו כי בעת ובעונה הם נראו ונראים גם כמי שמטילים צל כבד על המשך מימוש האידיאלים של ארץ ישראל השלמה . לפחות כך ראה ורואה אותם מי שרצח אותו , ומי שהיוו לו קרקע צמיחה ועורף אידיאולוגי . הללו צברו את כוחם הפוליטי הרב , בין השאר מפני שלאופן בו כפו את אלון מורה על מדינת ישראל תוך הפרת חוקיה , נענו ממשלת רבין הראשונה והזרם המרכזי של תנועת העבודה ב"רוצה . "אני ברור מאליו כי מנקודת המבט של מי שנמנים על הימין הלאומני , הסכמי השלום הם בוגדניים . הם מאיימים בשבר על העניין המהווה לא רק את עמוד השדרה הערכי שלהם , אלא על העניין שצריך לדעתם להוות עמוד השדרה הערכי של כל היהודים . ויהודי המבקש לשבור עמוד שדרה זה לא יכול להחשב בעיניהם , ובעיני כל מי שרואה את העולם מבעד למשקפיהם , אלא כבוגד . כדי שלא יחשבו בעיניהם כבוגד , הם צריכים לשנות הרבה יותר מאשר את יחסם לחוק . הם צריכים לשנות את השקפת עולמם הכללית . הם צריכים לחדול מלראות בוויתור על ארץ ישראל משום בגידה בענין היהודי , או לחדול לראות ביהדותם ולהתחיל לראות באנושיותם את המרכיב הראשוני של הוויתם . החוק הוא משני לכל אלה . צריך לזכור שהמאבק הוא מאבק בין מערכות ערכים כלליות המנוגדות זו לזו באופן קוטבי : בין מערכת ערכים הומניסטיים וליבראליים מצד אחד , ערכים המבססים את הדמוקרטיה כבעלת ערך כשלעצמה , מפני שהיא מעניקה לכל האנשים כבוד שווה , לבין מערכת ערכים הנותנת ליהדות פירוש לאומני ותיאוקרטי , ערכים שבמסגרתם אם יש לדמוקרטיה מעמד כלשהו , הריהו אינסטרומנטאלי , משני , פרגמטי , וקוניונקטוראלי . טעות היא להציגו כמאבק בין החוק והדמוקרטיה מצד אחד , לבין מערכות ערכים שקבוצות אוכלוסייה מחזיקות בהן מצד שני , כאילו החוק והדמוקרטיה ניצבים מעל מערכות ערכים אלה ומהווים מין שופטים על ערכיים , נייטראליים ואובייקטיווים ביניהן . אשוב ואפרט : המשטר הדמוקרטי , על פי התפיסה המייחסת לו ערך כשלעצמו , הוא הביטוי המוסדי של מוסר מדיני שבמרכזו עומדים בני אדם הזכאים לכבוד שווה . ממש כשם שמשטר תיאוקרטי הוא הנציג המוסדי של מערכת ערכים שבמרכזה עומדים האל , מצוותיו ורבניו . כשם שהאחרון מחוייב למצוות הדת ולכן אינו יכול לייצר חוקים היכולים להיות שופטים אובייקטיוויים בינן לבין ערכי ההומניזם , כך גם לא יכול משטר שהדמוקר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help