sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאוחר יותר , בשנות השבעים , ניסח הפילוסוף ג'ון סירל בצורה בוטה את שינוי התפיסה בניתוח הספרות , בדיונו בבעיה האריסטוטלית הקלאסית של מימזיס . בשעה שהספרות נתפסה מימי אריסטו כסוג של מימזיס ( חיקוי ) של העולם , טוען סירל שיש לתפוס אותם כמימזיס של התנהגות לשונית : כאשר סופר כותב טקסט בדיוני , הוא מתנהג כאילו טען טענה . בדומה למישחקי ילדים , שבהם 'כאילו' מכים , נוהגים במכונית , או משחקים באבא ואמא , ושנשמרים בהם מרכיבים אחדים של מערכת חוקי ההתנהגות של מושא החיקוי , בעוד אחרים מבוטלים , כך גם בטענות של הספרות , אומר סירל , מבוטלת ההתחייבות האונטולוגיה לאמת הטענה . טיבעם של שינויי תפיסה מרכזיים , שהם מחלחלים לתחומים שונים וקובעים את מה שניתן לכנות 'רוח . 'התקופה מהפיכת הלשון מצאה היטב את ביטויה באמנות המודרניסטית . יש דרכים רבות לגשת ליצירה - אפשר ליהנות מהצבעים שבציור , או להתעניין דווקא בסוציולוגיה של האמנים - אולם אנו נתמקד כאן בעקרונות התיאורטיים שעימם מתמודדת היצירה . כפי שנראה בפירוט , הבדיקה העצמית של המודרניזם עוסקת בניתוח ופירוק יחס הייצוג . נפתח , לכן , בתיאור בסיסי של יחס זה . בראשית המאה הציג הפילוסוף גוטליב פךגה , ( Frege ) בדוגמא מפורסמת , את ההבחנה שבין סימן , משמעות ומסומן : הכוכב הנראה לעת ערב , ונקרא , "כוכב הערב" והכוכב העולה עם שחר , ונקרא " , "כוכב הבוקר חד הם : הכוכב ונוס . על פי הגישה המסורתית , הטענה " כוכב הערב הוא כוכב הבוקר" היא טענה אמיתית , כי האובייקטים המיוצגים על ידי שני הביטויים - זהים ; אך לפי גישה זו , הטענה היא טאוטולוגיה , השקולה למישפט "ונוס הוא . "ונוס אולם מובן שהאסטרונום שגילה לראשונה את הזהות בין כוכב הערב לכוכב הבוקר - שנחשבו עד אז שני כוכבים שונים - טען טענה שונה לגמרי מאשר "ונוס הוא , "ונוס או "כוכב הבוקר הוא . "כוכב הבוקר לכן , אמר פרגה , בבדיקת טענות אין להסתפק בדיבור על האובייקטים המיוצגים על ידי הסימנים , אלא יש להתבונן גם במשמעות . ככל שהדבר נראה לנו טריוויאלי , נזכור שהוא נוסח לראשונה במאה העשרים . האם ניתן להחיל הבחנה זו על האמנות הפלסטית ? גם באמנות הפלסטית נמצא את יחס הייצוג בין סימן למסומן , אולם יש לשים לב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help