sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מכירות שניסו לשכנע אותו לקנות יצירות . גישה מסחרית בוטה זו אינה מקובלת בגלריות יוקרה מסוג זה , אך הבחירה לעשות זאת היא חלק מהמסר של קוסטאבי : אמנות היא גם מכירה ( ואולי בעיקר מכירה - כיוון שקוסטאבי מייצר עבודות בסרט נע בעזרת פועליו , ומבלי ללכלך את ידיו במכחול . ( במכלול של הבדיקה העצמית נעקב במיוחד אחר התפתחות מושג הסוביקט . זרמי המודרניזם שנבדוק החלו בפירוק המושג , בנסיון לנקות את היצירה מן המרכיבים הסובייקטיביים : קליטה , מטען אסוציאטיבי , בחירת האמן ועוד . אך מה שהחל כעיסוק בשאלת המטא שפה , הפך בפוסט מודרניזם לשאלה כללית יותר על מעמד הסובייקט . עם המודעות הגוברת למוסדות התרבות עלתה השאלה האם נכון להניח קיומו של סובייקט במצב שבו קליטת העולם וקליטת עצמנו נקבעת על ידי התניות תרבותיות . האם ניתן בכלל להבחין בין רצף הדימויים שמיצרת התרבות לבין מחשבותיו ונסיונו של סובייקט יחיד ? מה שהחל כשאיפה להוציא את הסובייקט מהיצירה התגבש משנות השישים כהכרזה על מות היוצר , והפך לבסוף לקביעה : אין סובייקט ! לפחות בזרם אחד של הפוסט מודרניזם שאותו ייצגו כאן וורהול ומדונה . מן הראוי לציין שההבחנה ששרטתי כאן , בין בעיות המודרניזם והפוסט מודרניזם , היא הבחנה גסה . למעשה ניתן למצוא כבר בזרמי המודרניזם ( ביחוד בדאדא ) מודעות לבעיות רבות שנתפסות כפוסט מודרניות , כפי שניתן למצוא בהם עיסוק במגוון רחב של בעיות שאינן נוגעות ליצוג או לשאלות מטא , אך התפתחותה של בעיית הבדיקה העצמית בזיקה למעמד הסובייקט יהיה הנושא המרכזי שלנו . נושא זה מכתיב את בחירת הזרמים שנבדוק . לא נדון , למשל , בסוריאליזם - זרם רב השפעה , שלא עסק בשאלות של בדיקה עצמית , או בציור המופשט , שוויתר על יחס הייצוג מכל וכל . זה המקום לכמה מלים על מתודת הבדיקה . במקביל למעבר מן המודרניזם לפוסט מודרניזם חל שינוי גם בביקורת האמנות . בביקורת המודרניסטית - עד שנות השבעים - היה ביטוי נרחב לגישה הסמיוטית והיה עניין באמנות כיחסי ייצוג . לעומת זאת מתמקדת ביקורת האמנות הפוסט מודרניסטית במיבנים תרבותיים וחברתיים , או במיבנים פסיכולוגיים . ניתן בוודאי לנתח יצירות מודרניסטיות גם מנקודת מבט פוסט מודרניסטית . אך השאלה היא , האם זו גישה פוריה : האם יש תועלת במתודה שתפיק ביקורת זהה על תופעות שונות - ובסופו של דבר תגלה תמיד בעולם את מה שהיום אופנתי בתיאוריה ; או שעדיפה גישה אחרת , כוללנית פחות , הגורסת שיש כלים שונים לניתוח תופעות שונות . אנקוט כאן בגישה השניה . נבדוק את זרמי האמנות השונים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help