sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לשיאו באמנות המאה העשרים . דוגמאות פשוטות , ואפילו טריוויאליות , לעיסוק בבעיית המטא הן רומאן שעניינו כתיבת רומאן , או סרט על עשיית סרט , אולם בהמשך נגיע לבעיות מטא מורכבות הרבה יותר . לפחות אינטרפרטציה אפשרית אחת של המודרניזם היא ראייתו כניסוח הפורמאלי של בעיית הבדיקה העצמית - ופיתוח הבריקה העצמית עד לקיצה הלוגי - אליו הגיעו הקונצפטואליסטים . בעייה מרכזית של המודרניזם , שאליה נפנה מיד , היא יחס היצוג , שעליו נשענת כל יצירת אמנות שמייצגת אובייקט ( בניגוד לציור מופשט , או למוסיקה . ( בדיקתה של בעיה זו הושפעה ישירות מהעניין העצום בלשון שאיפיין את המאה העשרים . אך תהיה זו טעות לחשוב שהעיסוק הרפלקסיבי של האמנות בעצמה הסתיים עם המודרניזם . ניתן למצוא תפיסות שונות בשאלה מה יחשב כפוסט מודרניזם ( בדיוק כפי שיש עמדות שונות בשאלה מהן התכונות המאפיינות את המודרניזם , ( אך לדעתי מה שמסתמן כמיפנה המהותי של הפוסט מודרניזם ( שאת תחילתו אני רואה באמנות הפופ , ( הוא המעבר מבעיות יצוג לבעיות חברה ותרבות . במונחי פופר , זהו מעבר פנימי , בתוך עולם , 3 מסוג אחד של אובייקטים בעולם זה - תוצרים מנטאליים - לסוג אחר - תוצרים חברתיים ( או האינטראקציה של תוצרים מנטאליים עם מוסדות חברתיים . ( העיסוק הפוסט מודרניסטי בתרבות מוצא את ביטויו גם בחומרי האמנות - אם חומרי המודרניזם ( האובייקט המיוצג ) הם במקורם עדיין חומרי האמנות הקלאסית - טבע דומם , אנשים , עולם אידיאי - חומרי אמנות הפופ , והרבה מן האמנות העכשווית , הם בעצמם תוצרי תרבות : קומיקס , סדרות טלויזיה , גיבורי תרבות כמרילין מתרו , וכר . הסטת הדגש הזו מתבטאת גם בהרחבת שאלת המטא לכיוונים חדשים . הפוסט מודרניזם מרחיב את טווח הבדיקה העצמית אל האמנות כמוסד חברתי . בשעה שבמודרניזם אמנות נתפסת כיחס בין האמן ויצירתו - שהיא יצוג של אובייקטים - הפוסט מודרניסט מסב את תשומת לבנו למכלול השלם : האמן לא רק מייצר אמנות , הוא גם מוכר אותה - היחס בין האמן ליצירתו הוא רק מרכיב אחד במכלול הכולל את יחסיו של האמן עם הקהל , עם מוסדות כלכליים , עם התקשורת ועם החברה . קשורה לכך דמות האמן . המודרניסטים שומרים על התפיסה הרומנטית של האמן : האמן הנון קונפורמיסט , הגאון , המרדן , האקסצנטרי . דמות האמן הפוסט מודרניסט הפוכה : האמן המצליח , המפורסם , היודע מה ללבוש ואף קובע את האופנה , האמן שעושה כסף מאמנותו . אך הפניית הזרקורים הזו אל המסחר שמאחורי האמנות היא בפירוש סוג של בדיקת מוסדות האמנות באמצעות מוסדות האמנות . כך , למשל , בתצוגתו של קוסטאבי בסוהו , ניו יורק , בנובמבר , 1992 קידמו את פני הקהל אנשי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help