sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הצעה לקריאה חדשה ברל כצנלסון קרא לריהביליטציה של העלייה הראשונה , השגיה , אישיה , סופריה וכדומה , בטענו כי מרידה של דור כקודמיו היא לגיטימית , לא כן הינתקות : "כי דור בדור ימרוד - זה מדרך הטבע ... אולם כי דור יינתק מדור , כי דור לדור יהיה כלא היה - זוהי קללה מיוחדת בפרשת 'תוכחה' שלנו ... והלא דור שאינו מכיר את אביו , אינו מכיר גם את עצמו . אינו 15 יודע מה ירש ובמה מרד . בנידון זה אפשר לומר : בושנו מכל . "תנועה קריאתו של ברל לא נענתה בתקופתו , ונראה כי עד היום ניתן עדיין לפגוש במוסכמות קדומות אלה , ולו גם במחקרים עכשווים ( ראה , אניטה שפירא בפרק "המפגש עם המציאות pxn w , 1918-1904 jrVx בספרה חרב 16 היונה ;( מאידך גיסא , מאז , 1982 השנה בה החלו לחגוג מאה שנות ציונות , psn החלה תזוזה לקראת התקבלותה . משנה זו ואילך , הולכת וגוברת ההתעניינות בעלייה הראשונה - במחקר האקדמי והפופולארי , בההדרה של ספרי התקופה ( יומנים , ממוארים , ביוגראפיות , ( ובשחזור החיים הראשוניים כאן : הקמת מוזיאונים וארכיונים , שיפוץ בתי ראשונים במושבות , וסיפורה מחדש של ההתחלה מפרספקטיבה עכשווית ( גיא אוני \ כחר 0 הנשבר לשולמית לפיד , היהורי האחרון ליורם קניוק , שורשי אויר לרות אלמוג , מקדמות לס' יזהר , ואחרים . ( חיבור זה מצטרף אף הוא לאותה ריהביליטציה מאוחרת של העלייה הראשונה , במגמה להחזיר את ספרות השבט - ספרות התשתית pxn ישראלית - אל המקום הראוי לה , ולבדוק את תופעתה בצומת היסטורי תרבותי מכריע זה . בששת הפרקים שיפורטו לעיל , אתמקד במבניה התימאטיים של ספרות העלייה הראשונה , המהותיים להבנת הספרות הישראלית , וממילא להבנת התרבות הישראלית , מאז ועד היום . פרק א' יעסוק במיתוס של האדם החדש , ובהצעות לעיצוב דפוסיו , לא רק כמודלים פוטנציאליים , אלא בדיוקנאות ייצוגיים קיימים . פרק ב' עניינו דפוסי האישה החדשה , שהתחדשותה במסגרת התחייה הלאומית לא זכתה לטיפול נאות ביצירתו של הגבר הכותב , כך שקיפוח זה הפך לדיון עקרוני וייחודי ביצירתה . פרק זה יתעכב על התופעה המפתיעה והלא צפוייה של כתיבת נשים דווקא בעת העלייה הראשונה ( כתיבה שמעולם לא הגיעה קודם לכן לממדים כאלה , ( ולא כל שכן על מאבקה של האישה להכרה עצמית וציבורית באמצעות יצירתה הספרותית . כל זאת לגבי "האדם . "החדש ובאשר ל"עם . "החדש פרק ג' יתחקה אחר המיתוס "קיבוץ , "גלויות כפי שבא לידי ביטוי במפגש הבינ עדתי כאן . סופריה של העלייה הראשונה , שלא כמו הסופרים בעשורים הבאים , היו כולם בני עדות אשכנז , וככאלה ניסו להגיע אל בני עדות המזרח ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help