sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

לנחם אותה ולשקמה . זאת ועוד . העזובה והנחשלות של הארץ , שאיימה תמיד בסכנות של טבע ואדם , ותימרנה את המתיישבים הראשונים למצבים של לחץ , חרדה ואי נוחיות ; עזובה נחשלת זו , היא היא שחיזקה והטעימה בהם גם את ההרגשה של הבראשתיות , של אקלים תרבותי קמאי , של האדם השבטי החי בחאמולות , המוצא את פרנסתו ברעיית צאן ועבודת האדמה , ומספר את עצמו בסיפור שבעל פה , על דרך המעשייה והאגדה . כלומר , הנתונים הפיזיים של הנוף הבתולי , התחברו עם חזון התחייה מחדש , דהיינו , התנתקות מן העבר ובניית חיים לאומיים מבראשית . מודעות זו של בראשית הקיפה , כאמור , את המתיישב בכל התחומים : בסביבה , במציאות היום יומית , באידיאלוגיה , וממילא גם בספרות . ספרות ראשונית כאנאלוגיה לספרות שבטית , מצאה את ביטוייה כאן , לא רק בהתחקות אחר ז'אנרים שבטיים עממיים ( האגדה , המעשייה , שיר העם , ( אלא גם במשמעות של ספרות המשמשת פה לכלל : שכותבת בלשונו , שמדובבת 7 את דמיונו , שנותנת pD לגעגועיו , חזונו ומשבריו . זוהי ספרות שאמנם נכתבת על ידי יוצר יחיד , אבל יחיד זה מנוע מכל יומרה לביטוי אישי אינדיבידואליסטי ; עיקר מגמתו הפואטית היא - לספר את הכלל , עבור הכלל . ב . ספרות העלייה הראשונה מתאפיינת כספרות שבט , לא רק בתפיסתה את עצמה בהקשר ראשוני , אלא ככותבת מחדש את המיתוס . ואכן אם מיתוס "חלום הדורות" הוא הזרז למעבר מגולה למולדת , ספרות העלייה הראשונה מיישמת אותו כאן ביצירת שלושת המרכיבים המרכזיים המתבקשים ממנו , דהיינו : אדם חדש , עם חדש , px חדשה . מחקר זה מבקש לעסוק במרכיבים אלה שיצרה ספרות העלייה הראשונה , כאשר הדיון להלן יטפל בתכניהם ובמבניהם התימטיים - תכנימ ומבנים המתבררים בדפוסי יסוד של הספרות הארץ ישראלית והישראלית לדורותיה . במלים אחרות , ספרות העלייה הראשונה כספרות שבט , מגבשת בתוכה את השיח הספרותי לעתיד לבוא . אחד הויכוחים שמזינים את התחום הבינ דיסציפלינארי שבין אנתרופולוגיה לפסיכולוגיה הוא - נושא הדחף , או ההזדקקות , ליצירת מיתוסים . יש הטוענים שהמיתוס הוא המדע העממי הקדום , שאמור להסביר תופעות טבע וסדרי עולם במסגרת החשיבה הפרימיטיבית ; יש שמצביעים על המיתוס - כסימבוליזציה של מצבים ארכיטיפיים , שעל דרך הפנמה או הזדהות , משחררת או פותרת מצוקות לא מודעות של קהילה ; ויש שדוחים זאת מכל וכל , בטענם , כי המיתוס בחברה השבטית הוא לא רק סיפור שמספרים אותו , אלא מציאות חיה שקרתה אמנם בימים קדומים , אבל כוחה מניע תמיד גורלם של אדם ויקום . במלים אחרות , המיתוס הוא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help