sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שמחלקת את החוויה הציונית שלה עם העם בתפוצותיו , במגמה להדגיש את ייחודה מהעם בתפוצותיו ( ייחוד שאולי יעורר תפוצות אלה להצטרף אל השבט וליצור עם במולדת . ( במה התאפיינה ספרות העלייה הראשונה כספרות שבט ? א , ההקשר הבראשיתי . ציבור המתיישבים בעלייה הראשונה , כמו על פי חוקי האנתרופולוגיה של השבטים הקדומים , הוא ציבור שקורע עצמו מן " השבט הגדול" הממוסד , והולך לחפש לו מקום משלו וחיים משלו . בסיפורי השבטים , ציבור כזה נוצר עקב אי הסכמה , מאבק וכשלון , שבעקבותיו לא ניתן להמשיך ולהישאר במסגרת שבט האם . מובן שהיציאה אל הדרכים מבטיחה נדודים , קשיים וסכנות חיים , אך הדביקות במטרה לבנות חיים חדשים ועצמאיים , מדרבנת את ההולכים להמשיך על אף הכל . איך מחליט ציבור נודד לבחור איזור להתיישב בו ; מדוע איזור זה ולא אחר ; כיצד הופכת פיסת קרקע מחבל px סתמי , למקום משמעותי של תקיעת יתד , התיישבות , ואפילו מקום מקודש . תהליך זה , בהרכביו הראשוניים , מוסבר במיתוסים השונים שעניינם "מוצא , "המקום והמתקשרים על הרוב במיתוסים של לידה , התגלות כוח על טבעי ( ובניית מזבח , ( פריצת מי מעיין ( או חפירת באר , ( כריתת ברית , וכדומה - מעמדים שדוגמאות רבות להן בסיפורי המקרא , וכן במיתוסים הבבליים , 5 המצריים , היווניים והצפוניים . המיתוס של מתיישבי העלייה הראשונה , שקרע אותם מסביבת "העם , "הגדול והנדיד אותם בדבקות רעיונית אוטופית לארץ ישראל השכוחה והנידחת , הוא מיתוס "חלום ; "הדורות מיתוס זה שבא לידי ביטוי במערכת פסוקים דפוסיים ( כמו "לשנה הבאה , "בירושלים "חדש ימינו , "כקדם "אם 6 אשכחך ירושלים תשכח ימיני" וכדומה , ( חידד את הכמיהה , כמו השבעה חוזרת ונשנית , לשוב ולבנות מחדש חיים לאומיים בארץ ישראל . ואכן בשם מיתוס זה ניתקו המתיישבים את עצמם מקרוביהם ומקהילתם ; בשם מיתוס זה הם לא הצטרפו לשיירות המוני היהודים שהיגרו אל הכרכים הגדולים באירופה או באמריקה ; ובשם מיתוס זה הם חשפו את בני ביתם קטנים כגדולים , לקשייה ולסכנותיה של ארץ נחשלת , עלומה , שעל פי המיתוס היא היא psn המובטחת מיני דור . למותר לציין שדווקא עובדת הישארותה של pxn עזובה ומוזנחת , אישרה את אמיתותו של המיתום בעיני המתיישבים , בטענם שהארץ לא נתנה את עצמה לפיתוחו וליישובו של אף ציבור אחר , ואלפיים שנה חיכתה לקיים את הבטחתה - להם . לפיכך , לא בכדי מציבה שירת , "חיבת ציון" את יחסי העולים / א ^ ישראל במטפוריקה של יחסי בן / אם : הארץ היא "אם , "זקנה עלובה וזנוחה , המחכה על פרשת דרכים , ואינה מתייאשת גם אם עיניה כלות ; ואילו העולים הוא , "הבן" שסוף סוף החליט לחזור הביתה ממסעותיו ונדודיו -

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help