sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נשים אסירות . הקמתו לוותה בחששות כבדים . בשנת 1989 פרשתי מעבודתי בכלא על מנת להקים ולנהל את ההוסטל הראשון והיחיד מסוגו בארץ לשיקום אסירות משוחררות . מודל הטיפול בהוסטל נבנה על סמך ניסיון העבודה בכלא , והתבסס על עקרונות הטיפול בנפגעות התעללות מינית בילדות , ועל מודלים של טיפול פמיניסטי שהחלו להתגבש בעולם המערבי . היה צריך לאתגר את התפיסות הטיפוליות המקובלות ואת מערכות החוקים והכללים במוסדות דומים , במיוחד אלה המטפלים בנשים עברייניות או בנערות במצוקה . רוב המוסדות לנערות נוהלו אז על ידי גברים , והתפיסה שלהם גרסה כי מדובר בנערות מופרעות ומרדניות , שיש צורך בשיטות טיפול נוקשות על מנת לחנכן מחדש . העדר ההכרה בפגיעות המיניות שהנערות עברו כרקע למצוקותיהן ולהתנהגותן המרדנית , והעדר ההבנה כי הבריחות מהבית היו עבורן הדרך היחידה להימלט מן ההתעללות בתוך הבית , לא אפשרו לאנשי המקצוע להתאים את הגישה הטיפולית למצוקתן של הנערות . כלא הנשים אוכלס ברובו על ידי נשים צעירות שנשרו ממערכות הטיפול בנערות במצוקה . ההבנות הטיפוליות החדשות אפשרו להמשיג את ההתנהגות המרדנית , העבריינית וה"מופרעת" של הנערות כביטוי של מחאה צודקת נגד הניצול וההתעללות שהן הופקרו להם על ידי בני משפחתן ועל ידי החברה הרחבה , כולל אנשי המקצוע שאליהם הן ניסו לפנות לעזרה . הכישלון בטיפול ובשיקום של נשים שהגיעו לכלא - כפי שתועד בספרות המקצועית - חייב אותנו להמציא דרכי טיפול חלופיות . המשימה הייתה לבנות מסגרת שונה , שתאפשר חוויה מתקנת ומרפאת . החשיבה מחדש הייתה חתרנית ויצירתית - ושמה לה למטרה לפרק אחד לאחד את עקרונות ההיררכיה , השליטה והסדר הפטריארכליים הרווחים בפרקטיקות הטיפוליות המסורתיות . עקרונות אלה מוטבעים עמוק בסדר החברתי וגם בשיח הטיפולי , עד שהם נתפסים כנייטרליים . הם מאדירים שליטה , היררכיה , כוח , ואת סמכות האב , וכל אלה הם הבסיס להבניית ההתעללות המינית בנשים ובילדות . האתגר של בניית הסביבה הטיפולית ( therapeutic milieu ) היה לזהות ולפרק באופן שיטתי דינמיקות של כוח , סמכות והיררכיה ביחסי הטיפול , וליצור מרחב טיפולי חדש שיהווה "מרחב מעבר" , ( transitional space ) שבתוכו יש להימנע משחזור והפעלה מחדש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help