sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אלימות כלפי נשים ושל התופעות הרווחות של אונס , גילוי עריות והכאת נשים על ידי בני זוגן עדיין לא היה על סדר היום הטיפולי של אנשי המקצוע בארץ , כולל אלה שטיפלו באוכלוסיות שהסימפטומים שלהן נבעו מנזקי אלימות כזו , כגון , נשים מכורות לסמים , נערות במצוקה ועוד . הנערות הבורחות מהבית והנשים העברייניות נתפסו במופרעות ובקשות לטיפול , על רקע תכונותיהן האישיות והמשפחתיות , ואנשי המקצוע לא נתנו דעתם על כך שהסימפטומים הקשים שהן ביטאו הם תוצאה של קורבנות קשה החל מגיל צעיר . כיום ידוע כי הבריחות מהבית , ההתמכרויות לסמים ולאלכוהול , הפגיעות העצמיות , הניסיונות האובדניים , ההתדרדרות לזנות , הפרעות האישיות הקשות וההתנהגויות העברייניות הם כולם תוצאה ישירה ומובנית של טראומות בילדות , אך לפני כעשרים שנים הטראומה של הנערות והנשים לא אובחנה ולא טופלה . בתקופה זו התקשיתי למצוא בישראל אנשי מקצוע המטפלים בנשים ובנערות במצוקה שניתן היה לחלוק עמם את ההבנות המתפתחות . ההד היחיד שמצאתי להתנסויות המקצועיות והאישיות שלי היה בספרות המקצועית , והד זה תמך בי להמשיך בתהליך של העמקת ההבנות החדשות על מאפייני הנשים בכלא , וגם של ההבנה כי הנשים הללו נמצאות על קצה הרצף של כלל הנשים בחברה . התחלתי להיאבק כדי להעלות את המודעות לנסיבות החברתיות שבעטיין נשים ונערות מתדרדרות לזנות , לסמים ולפשיעה , וכתוצאה מכך להביא להכרה באחריות שהחברה חייבת לקבל על עצמה , בין היתר על ידי הקמת שירותי טיפול ושיקום מותאמים לצורכי הנשים שנפגעו . כאשר הוקמה הרשות לשיקום האסיר בשנת 1984 עלה הצורך - לראשונה בישראל - להקים מסגרת טיפולית שתיתן מענה לצורכי הנשים העברייניות . הקמת המסגרת לא הייתה קלה , שכן רוב אנשי המקצוע המומחים בתחום הטיפול בעבריינים גרסו , שאוכלוסייה זו אינה ניתנת לשיקום . אישה שהגיעה לכלא , ובמקרים רבים גם עסקה בזנות , נתפסה כמין מפלצת מסוכנת , או סוג של מכשפה מודרנית , שלא רק פרצה את גבולות החוק , אלא גרוע מכך , פרצה את גבולות המיגדר , ולכן אין סיכוי לשקמה . הנשים העברייניות הוצגו כהיפוך המוחלט של אחיותיהן , הנשים המהוגנות , שהן עקרות בית אימהיות , ושייכות לגבר אחד . לאחר מאבק שהתבסס על הניסיון הטיפולי שהחל להצטבר מעבודתנו עם הנשים בכלא , הוחלט להקים את ההוסטל לשיקום

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help