sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

שמעון בן בת 1 אל אכן מבחין בין קריאת שמע לתפילה . ההמשך "וכשאתה מתפלל " ... עשוי להשתלב עם אי-אזכורה של התפילה ברישא . במילים אחרות : התפילה אמנם אינה חובה , ועל כן אין התנא מזהיר על קיומה , אך דווקא משום כך ( כמעט , ( מן הראוי שתפילתך תהיה תחנונים ובקשת רחמים - ולא 6 קבע . "וכשאתה מתפלל " ... אינה אפוא המשך ל : "הוי זהיר ... בתפילה" ( שאינה קיימת במסורת המיוצגת בכ"י קויפמן ואדרנ"ב , ( אלא המשך והנגדה ל"הוי זהיר בקריאת . "שמע לתפילה דרושה לא זהירות אלא מאפיינים אחרים דווקא . או , בצורה מתונה יותר : בניגוד לנהוג להתפלל מתוך תחושת חובה או להתפלל תפילה שמבטאת בצורתה את 7 החובה , יש להתפלל תפילה שהיא תחנונים . אמנם , ייתכן כי גם ר' שמעון בן נתנאל מסכים שהתפילה היא חובה , אך הוא בא להדגיש שמן הראוי להזהיר לא על קיום הנורמה אלא על אופייה הרוחני של עשייה זו , ועל כן אין התפילה מופיעה ליד קריאת שמע ברישא . אך דומה כי נכון יותר להיצמד ללשונו של ר' שמעון בן נתנאל , הרומזת להבדל שבמעמדן של שתי אלה . כיוון שר' שמעון בן נתנאל מזהיר מפני הסכנה שתפילת האדם עלולה להיעשות קבע בידיו , דומני שהוא אכן מתכוון לנוהג ההולך ומתגבש לכדי מחווה של חובה . הננו עומדים אפוא על קו התפר שמייצגת תקופת יבנה בתולדת התפילה . אולם דומה כי ר' שמעון בן נתנאל אינו נוטל חלק בוויכוח אם מן הראוי ליצור נורמה של תפילת חובה , אם היה ויכוח כזה , אלא מדריך את המתפלל לבנות מחווה המבטאת את זיקתו החיה של 8 המתפלל לאל , ולא להסתפק בהפנמת המחויבות בלבד . מפסיקין לקריית המגילה ולקריית הלל ולתקיעת שופר ולנטילת לולב ולכל מצוות האמורות . "בתורה התפילה אינה כלולה ; וראה ש' ליברמן , תוספתא כפשוטה , ג , ניו יורק תשכ"ב , עמ' 6 לשו' . 17 וכן ראה תוספתא ברכות ג 1 , ( שם , עמ' ( 5 לפי כ"י וינה והדפוס . אני נמנע במתכוון מלהגדיר את המונח "לעשות קבע" במקור שלנו . ראה גינצבורג ( שם ) המציג לקט מגוון של הניב בלשון תנאים . הפועל "להתפלל" כמשנה אין משמעו בהכרח תפילת העמידה או חילוםיה ( ראה מ' ברכות ה : ה ; קידושין ד : יד ; תענית .-ג ח ; אבות ג : ח ; מכות כ : ו ;( אך דומה כי הבנה זו מתבקשת לאור תוכן דברי ר' שמעון בן נתנאל עצמם . יש לציין כי לא מעט פרשנים ( ראה במדרש שמואל על אתר ) מבחינים , לאור הנוסח "הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" שבידם , בין "הוי זהיר , "בתפילה שפירושו בתפילת החובה , ובין "וכשאתה מתפלל , " ... המתייחס לדעתם לתפילה הספונטנית של הפרט . וראה את לשון אדרנ"ב ( שם : ( "וכשאתם עומדים להתפלל , " ... הדואגת לקבוע שמדובר כתפילת העמידה הממוסדת . לא נראה כי העיון בסיפא של משנתנו , "ואל תהיה רשע כפני , "עצמך עשוי לתרום להבנת הצלעות הקודמות . אמנם הרבה משניות במסכת זאת בנויות שלושה אברים המתקשרים אהדדי , אך אין הדבר בהכרח כך ( ראה ע"צ מלמד , "נוסח , מספר , ומשקל במסכת , "אבות סיני , נ [ תשכ"ב , [ מעמי קנז ; לגבי הפרק הראשון , ראה delated Literature , Philadelphia 1988 , pp . 39-40 J . Goldin , Studies in Midrash and אכן יש המפרשים "בפני , "עצמך כרגיל , במוכן : בינך לבין עצמך , והכוונה אז : בתפילתך , שהרי רק אתה , בלבך , יודע אם התפללת תפילת תחנונים אם לאו ( ר' יוסף יעבץ ; ר' יצחק ב"ר שלמה מטולדו . ( אולם העמידה כתפילה אינה נזכרת מפורשות , ואך הכינוי "רשע" נראה חריף מדי לתאר בו אדם שהתפלל תפילה פגומה , אם כי הדבר אפשרי , במיוחד בפי אדם ש"יראח חטא" נר לרגליו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help