sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

( אולי דווקא בשל כך ) אין לעשותה , "קבע" טען יוסף היינימן כי גם ר' אליעזר בן הורקנוס הסבור כי "העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנוניך אינו מערער על עצם 2 חובת התפילה אלא מורה על אופן אמירתה הרצוי . ברם יש לדעת כי גרסת משנה זו אינה ודאית כלל ועיקר . הנה , כ"י קויפמן גורס ברישא של דברי ר' שמעון בן נתבאל רק : "הר זהיר בקריאת ; "שמע וסמי מכאן . "תפילה" ואכן כך מובאים הדברים באבות דרבי נתן נוסח ב . גם מחזור ויטרי , ואף המיוחס לרש"י , שידעו את הגרסה שלנו , מבקשים למחוק את המילה ; "ובתפילה" ונראה כי גם ר' יונה 3 לא גרס . "ובתפילה" דומה כי מן הראוי לבכר את גרסת כ"י קויפמן ואדרנ"ב במקום זה . בנוסף על מעמדם של כ"י קויפמן ואדרנ"ב , לא נראה כי מתקן ימחק את המילה " תפילה" שהיתה לפניו ; סביר יותר שמילה זו ניתוספה מתוך שגרת צירוף קריאת שמע ותפילה , והתופעה ידועה . הנה , משנת ברכות ג : א קבעה כנראה במקור , כי "מי שמתו מוטל לפניו פטור מקריאת שמע ומן ; "התפילין ורק לאחר מכן ניתוספו המילים "ומן 4 התפילה" בין "קריאת שמע" . "תפילין"ו אם כך הם פני הדברים , יש לעמוד על פירוש דברי ר' שמעון בן נתנאל לפי הנוסח : " הוי זהיר בקריאת שמע וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום . " ... אמנם , העדר המונח '' תפילה" ברישא של משנתנו , אינו מעיד בהכרח כי התפילה לא נחשבה חובה , שכן אפשר לפתם העדר זה בכמה אופנים : ייתכן שזהירות מיוחדת אכן נדרשה בקריאת שמע , ולא בתפילה . אף ייתכן שקריאת שמע נחשבת מצוה מהתורה , מה שאין כן תפילה , שהיא אמנם חובה אך מדברי סופרים - הבחנה שכנראה השאירה את רושמה במקורות תנאיים . הנה , משנת שבת א : ב , מורה כי "מפסיקין לקריאת שמע ואין מפסיקין , "לתפילה ומסתבר כי ההבחנה האמורה בין מצוות התורה 5 לנורמה שאינה כזו היא שקבעה . ברם , המשך הדברים דווקא מחזק את תחושתנו , כי ר' 2 וכדברי היינימן , שם . "הוי , "זהיר אם כן , דוגמת : "הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה" ( אבות ב , א , ( וכן : "מעשה באדם אחד שהיה זהיר במצוות ציצית" ( ספרי במדבר סי' קטו [ עמי . ([ 128 משמעות שונה במקצת במשנת אבות ד : ע ; א : ט ; ב : י . הדגש על תכונת הזהירות כמשנה שבאבות ראוי על כל פנים לציון . 3 אדרנ"ב , פרק ל ( עמ' ;( 64 מח"ו עמ' 502 ( ויש לתקן כנראה את הפיסוק . ( במיוחס לרש"י : " ובתפילה ותפילין לא גרסינך . העובדה כי מצוות תפילין גם ניתוסםה לרשימה מעידה , אולי , על התופעה כולה , וראה ליד הערה 4 להלן . ר' יונה בפירושו טורח להסביר למה "הזהיר על קריאת שמע יותר , "מתפילה ובוודאי לא גרס "הוי זהיר בק"ש יותר מתפילה" כפי שטוען כעל מדרש שמואל על אתר , אלא בא לנמק למה הזהיר רשב"ן על קריאת שמע בלבד . אמנם כ"י פארמה ומשניות הוצאת לו גורסים כמשניות שבדפוס . גם אדרנ"א , פרק יז ( עמ' , ( 66 גורס " כקריאת שמע . "ובתפילה ראה , כמו כן , את המקבילות כאדר '' ן לברייחת ברכות ד : ב ... " ) וקורא ק"ש ומתפלל . (" ... הנה , באדרנ"ב , סוף פרק ג ( עמ' " ...: ( 14 אם היה ת"ח יקרא את שמע בתחילה ואם רצה לשנות , ישנה " ... ברם באדרנ"א , סוף פרק ב ( שם ... " : ( אדם בא ממלאכתו בערב ... קורא קריאת שמע ומתפלל " . ( אך גם שם ... " . אל יאמר אדם ... ואחר כך אקרא קריאת , "שמע ללא אזכור תפילה ) אמנם , אם הבדל זה הוא משמעותי , קרוב יותר שבעיית מעמדה של תפילת ערבית , היא שגרמה . אך ראה גם על יד ההערה הכאה . 4 ראה בשינויי הנוסחאות הרשומים אצל נ' זק"ש , משנה זרעים , א , יתשלים תשל"ב , על אחר . 5 וראה תוספתא שבת א 7 : ( מהדורת צוקרמנדל , : ( 110 "וכשם שמפסיקין לקתאח שמע כך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help