sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

" הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" - האמנם ? יעקב כלידשטיין אמרתו של ר' שמעון בן נתנאל , "הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה , וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום , שנאמר 'כי חנון ורחום הוא ארך אפים ורב חסד וניחם על , 'הרעה ואל תהיה רשע בפני עצמך" ( מ' אבות ב : יג , ( נזכרה בספרות המחקר בעיקר בהקשר של הדיון באימרתו של ר' אליעזר "העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים" ( מ' ברכות ד : ד ' . ( על כן יוחדה תשומת לב למציעתא של דברי ר' שמעון בן נתנאל , עד כדי התעלמות מהבעיות הכרוכות במשנת אבות בשלמותה , וגם מהלקח העולה ממנה . צירוף "תפילה" ל"קריאת שמע" הוי" ) זהיר בקריאת שמע ( "ובתפילה משמעו הקבלת מעמדן של השתיים , לפחות בכל הנוגע ל"זהירות" ולהקפדה הנדרשות בהן . ואכן דומה כי לא נטעה אם נפרש כי לפנינו שתי נורמות של חובה . לא ברור למה מטיף ר' שמעון בן נתנאל ל"זהירות" לגבי מצוות אלה , שכן קשה לומר כי לקריאת שמע ולתפילה נקשרת בעייתיות מיוחדת . האם אופיין הרוחני הוא שמעורר את הצורך בתשומת לב מיוחדת ? או אז תרמוז ההנחיה "הוי זהיר" לטיב אמירת השמע . או שמא נראו קריאת שמע ותפילה נורמות הראויות לתשומת לב מיוחדת בשל חשיבותן ? או אז תרמוז ההנחיה לחובת קיום המצווה , שאין להחמיצה . והנה בא ההמשך : "וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני . "המקום דברים אלה ממשיכים ומסייגים במידת מה את הדברים הקודמים : אמנם תפילה ( כנראה , תפילת העמידה ) היא אכן חובה , אך יש לקיים אותה בתחנונים לפני המקום . לאור הוראה זו , המניחה כי "תפילה" היא אכן חובה , אך 1 ל' גינצבורג , פירושים וחידושים ביתשלמי , ג , ניו יורק תש '' א , עמ' 333 ? , 'ואי י '' ד גילת , משנתו של ר' אליעזר בן הורקנוס , תל-אביב , 1988 עמ' ; 83 י' היינימן , עיוני תפילה , ירושלים תשמ '' א , עמ' . 78 ראה על ר' שמעון בן נתנאל אצל ז' פרנקל , דרכי המשנה , וורשא תרפ '' ג , עמ' . 95-94 פרנקל גם מציין כי ר' שמעון בן נתנאל עסק במרכבה לפי הירושלמי חגיגה כ , א ( עז , א . ( לגבי תיאורו כ '' ירא חטא , '' ראה מ' הירשמן , '' לבירור המושג 'יראת חטא , ''' בתוך : מ' אידל , עורך , מנחה לשרה , ירושלים תשנ '' ד , עמ' , 163-155 ובמיוחד ליד הערה , 27 שם . טענתו של ל' פינקלשטיין , מבוא למסכתות אבות ואבות דרבי נתן , ניו יורק תשי '' א , עמ' מג , רמג-רמד , כי הכינוי אינו אותנטי , אינה נראית . אף ניסיונו של גינצבורג , שם , לטעון על פי לשון התוספתא ע '' ז ג , 0 ) י ( מהדורת צוקרמנדל , עמ' , ( 464 כי רשב '' ן נפטר לפני החורבן - נתון שבכוחו להוסיף ממד היסטורי מעניין לדברינו - אינו משכנע כל צורט .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help