sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בחיים האוטונומיים שיהיו לברואי מחשבתה מרגע צאתם לעולם ובהשפעה שתהיה להם על בני אדם אחרים . "כל פעם שאת כותבת משהו ושולחת אותו אל העולם , והוא נעשה נחלת הציבור , כל אחד חופשי לעשות בו כרצונו , וכך צריך להיות " , אמרה ארנדט ב . 1973 "אין טעם לנסות לשלוט במה שיקרה לכל מה שחשבת בינך לבין עצמך . מוטב 9 דווקא לנסות ללמוד ממה שאחרים יעשו עם זה " . מבקריה טענו בין השאר כי אינה תיאורטיקנית במהותה . אולם היא התרחקה במתכוון ומבהירה מתיאוריות גדולות , חובקות כול ומנותקות מן התופעות . באקט המחשבה שהיא הפעילה על הכול , מענייני העולם עד ענייני הלב , גישרה ארנדט בין ניסיון החיים היומיומיים לבין ההרהור וההגות על אודותיהם . תמצית המחשבה מן הסוג הזה הייתה יכולתה להביא את העולם למצב של חדות יתר , להפשיט אותו מן הקלישאות ומן האמונות התפלות , לקלפו מן הסנטימנטליות , ומן המעטפת העקרה של התיאוריה . בה במידה היא גם סירבה לייחס משמעות היסטורית עולמית לתנועה או למטרה ( cause ) כלשהן , ותיעבה את האידיאולוגיות הגדולות , המשיחיות , שהבטיחו גאולה שלמה וחוללו חורבן . התיאוריה הפוליטית שהציעה ארנדט הייתה נטולת נחמה , ללא גאולה וללא הערובות שאידיאולוגיות מודרניות מימין ומשמאל התיימרו לספק . בפילוסופיה הפוליטית שלה לא הציגה ארנדט מרשמים לפעולה מגובים בטיעונים פילוסופיים . היא גם לא ניסתה לשרטט אתונה חדשה , כפי שקוראים לא מעטים שלה סברו . ועם זאת , למרות הסתייגותה הנחרצת מהסוכנים הטיפוסיים של הפוליטיקה המודרנית - מדינות בירוקרטיות ומפלגות פוליטיות - היא לא ויתרה על הפוליטיקה כפרקטיקה ספציפית של השפעה על הכוח הציבורי ועל השלטון . היא העמידה לעומתם צורות ספונטניות ואנארכיסטיות יותר של פעולה ושל התארגנות פוליטיות , נמשכה לדמוקרטיה השתתפותית והתבוננה בהתלהבות במופעי ההתפרצויות של פעילות אזרחית בכל מקום שבו אירעו , מן המהפכה קצרת הימים בהונגריה ב 1956 ועד למצעדי הענק למען זכויות האדם ונגד מלחמת וייטנאם באמריקה ולהפגנות הסטודנטים בשלהי שנות ה 60 משני צדי האוקיאנוס . בכתביה ביקשה להראות שפעולה , בחירה , ומרי אישי ואזרחי אפשריים תמיד , גם בנסיבות הכי פחות צפויות והכי בלתי אפשריות . אולם יחד עם זאת , היא סירבה לראות בעצמה גורו פילוסופי פוליטי , ספקית של מרשמי פעולה ותוכניות עבודה , ולא נפתתה להעמיד לעצמה אסכולה פילוסופית או

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help