sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

עדית זרטל הקדמה יש דרכים רבות לקרוא את ההיסטוריה של המאה ה ; 20 אין דרך לקרוא אותה מבלי לקרוא את חנה ארנדט . במובן זה אפשר להחיל על אתדט את אמירתו של היינריך היינה על שפינתה , ולפיה כל הפילוסופיה אחריו נעשית באמצעות העדשות שליטש . חנה ארנדט אכן מספקת את העדשות ההכרחיות ואת המושגים הדרושים לבחינתה ולהבנתה של המאה שהתלכדו בה הקידמה והגדולה של מעשי האדם יחד עם מלוא זוועותיהם , ועם השלילה הקיצונית , הטוטלית , של האדם עצמו , של אנושיותו ושל חייו . כאחרים בני דורה היא חוותה מכלי ראשון את הטראומות הגדולות של המאה הזאת - שתי מלחמות עולם , השואה , משטרים טוטליטריים , מהפכות נכזבות , המלחמה הקרה , הפוסט קולוניאליזם . אולם שלא כרבים בקרב עמיתיה הפילוסופים הפוליטיים של המאה ה , 20 הגותה הושפעה עמוקות מן המאורעות האלה ועוצבה מכוחם , ומחשבתה של ארנדט ממלאת את התהום שיצרו אלפי עמודים של תיאוריה פוליטית על צדק ועל מוסר שנכתבו במאה ה , 20 מבלי שמאורע אושוויץ יוזכר בהם , וכאילו האירועים המורכבים שקדמו לאושוויץ או שהתרחשו לאחר מכן לא היו מעולם . ארנדט , ילידת 1906 ובת למשפחה יהודית מתבוללת בגרמניה , קיבלה את חינוכה הפילוסופי לפי מיטב המסורת של הפילוסופיה הגרמנית שלאחר מלחמת העולם הראשונה , ובמוסדותיה הנבחרים , אולם היא בחרה שלא להיעשות לפילוסופיה "מקצועית" במובן של יצירת הגות קונטמפלטיבית המנותקת מן האירועים ההיסטוריים ומחייהם וממעשיהם של בני אדם . היא אף לא האמינה בדמות המיתית של הפילוסוף או של ההוגה המקצועי המתבדל מן העולם . את מחשבתה הניעה והפעילה בתוך ההיסטוריה ובתוך תוכם של חייה האישיים , בעודה מקיימת קשרי גומלין מתמידים בינה לבין אחרים , ובין מחשבתה שלה לזו של זולתה . יותר מכך , נושא החיים עצמם , השאלות הכרוכות בחיים , החיים הנחווים יום יום והחיים כמושג פילוסופי , הדריכו את הגותה באופן כזה , שסוגיית החיים הלכה והתגבשה במהלך יצירתה ונעשתה אמת המידה העיקרית , ההכרחית , בשפטה מבנים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help