sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

א . מבוא צליין - אומר לנו המילון - הוא עולה רגל למקום קדוש . גיבורו של הסיפור , שבו אנו דנים כאן , הוא צליין חילוני , עולהירגל שאין לו מקום קדוש . צליינותו היא תנועת נפש , צמא מסויים , אי שקט , מרי . עלייה לרגל שהיא תכלית לעצמה . העובדה , שניתן אולי לנסח באותו אופן עצמו את המצוקה הרוחנית הבסיסית של זמננו , עשויה להפוך את הדיון על הסיפור הצליין חילוני , לפחות בעקיפין , לדיון על עצמנו . רבים יהיו מוכנים היום להעיד , שיאוש אינו הדבר הגרוע ביותר . הריק - קשה ממנו . גם כשממלאים אותו חפצים והמולה . הבעיה היא למלא חיים חלולים במשמעות . השאלה , אם הצליינות הסיזיפית מן הסוג שיעסיק אותנו בעבודה הזאת הוא רק פתרון לתקופת מעבר ( נאמר : עד לתקופת האמונה הבאה , ( אינה גורעת מאצילותה . למרבה הפלא - והתקווה - רבות דווקא במאה החילונית הזאת היצירות שהפאתוס הצלייני הוא לבן ומניען . ואם הפכנו את גבנו אל ההיבט הזה שלהן - אולי מטעמים של נוחות פיליסטרית או של "בון טון" של הזמן - בל נתמה אם לעתים קרובות החטאנו את לבן ועיקרן . ואגב כך , החמצנו איזה דבר גורלי - הנקרא לזה בשורה ! - לתיקון חיינו . רובנו נולדנו לתוך עולם חילוני . את אלוהים פגשנו כמטאפורה , כקישוט , כמלה שימושית . לכל היותר כאלוהי אבותינו . עדיין לא יכולנו לשער , עד כמה הסתר פנינו מסגיר הסתר פנים אחר . שפויים היינו . פכחים ושפויים , עתידים היינו ללמוד אחר כך , שהמאה ה 18 המיתה אותו והמאה ה 19 קברה אותו . אם אמנם כך הוא , כי אז צלו הוא שקם לתחייה במאה שלנו בצורת העדר . ההעדר יתפוס מקום חשוב בדפים אלה . ההעדר יכול להיות נוכח מאוד . מי שישב בין אנשים והביט על כיסא ריק ( שיושבו אינו עוד בין החיים ) יודע זאת . ההעדר יכול להיות אלים . מי שנכנס לחדר מלא אנשים והכריז : "מה זה , אין פה אף אחד - " ! "חיסל" את הנוכחים למען מישהו נעדר . והוא יכול להיות משהו גדול ועצום . מי שהרגיש לפתע פתאום - ובדרך כלל אגב איזו התרחשות של מה בכך - איך נשרו המחיצות ולרגע היה לאחד עם איזו הוויה אינסופית , יודע זאת . איש זה לעולם לא יוכל עוד להינתק לגמרי מזכרון הרגע המבורך ההוא . גם לא יוכל לעולם להשיב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help