sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הטקסט עמד לצדו , הפוחלצים , החלומות , טקסי המוות . אבל שורה אחת עמדה לצדי , והרגשתי אותה בכוח עצום : ( נפתלי אומר לבתיה בלחץ הערותיה ) "מה שהתכוונתי לומר , שקירקגור הוא זעקה לאלוהים . " ! הזכרתי לו את השורה הזאת . אך לפי ה"כן" הרפה שלו , הבנתי שהוא לא זכר את השורה , ואם זכר לא ייחם לה משמעות . לגבי היא היתה ( והיא עדיין ) לבה ועיקרה של הנובילה . לא , "אלוהים" כי אם . "זעקה"ה "אלוהים" הוא כאן דימוי בלבד , מלה אחרת למה שאין . יניקת הזעקה , מנין ? האם מן החלל הריק המקיף אותנו , אותו אנו מנסים לסתום בהמולה ובחפצים ? יניקת הריק - האין היא זו השואבת אליה את הגיבור התמהוני של הסיפורת המודרנית , הנראה לנו כהולך ( בדרן כלל בבלי דעת ) "כמי ? "שנקרא האין הוא מקיים , מאחורי גבם של בני דבבו הארציים , דיאלוג חד סיטרי עם אותו משהו חםר , שאין הוא יכול לדעת עליו דברי האין הוא מצפה , בתוך כל מעשיו ושתיקותיו , אל איזו התגשמות אחרונה ? אל התגלות מהממת ? אם כן , היכן נסתרו כל אלה בתוך המארג הסיפורי ? אלה כמה מן השאלות שהחלו מבקיעות מן התחושה אל התודעה , בעקבות אותה שיחה . בשנים שלאחר מכן מצאתי את עצמי מהרהר בכך יותר ויותר . סיפורים רבים , משלנו ומן הספרות הכללית , נראו לי כמזמינים זווית ראייה נוספת , שתגלה את מימדם האחר , אולי לא תמיד החשוב ביותר , אך בודאי המשמעותי ביותר לראיית עצמנו , להבנת שורש מצוקתנו כבני אדם בזמן הזה . התשובה החלה להסתמן כבר בניסוחה של מצוקה זו עצמה : אדם מול ההעדר . או , בניסוח אחר : הצליין החילוני . אין זה הגיבור , "תלוש"ה לפחות לא במובנו המצמצם . כאן , האבחנה חיונית . לגבי "התלוש" אתה שואל : תלוש ממה ? מהיכן ? מאיזו מציאות ? מה ההוויה שלעומתה הוא ניצב , כמו גיבורו של ברדיצ'בסקי ב"מעבר , "לנהר מחרף ודוחה ואינו יכול להינתק ? הצליין החילוני כבר אין לו מציאות . מבחינה גניאלוגית אולי הוא נכדו או נינו של התלוש . אבל מבחינה מטאפיזית , אין לו זכרון . מעולם לא הכיר מציאות שלמה בתוך עצמה , עם חוק ועם אלוהים . אם , כמו גיבורו של ברדיצ'בסקי , יהפוך ראשו לאחור , לא יראה שם דבר . הוא הקיץ בתוך הישימון . התנסותו - רק היא עשויה להחדיר בו משמעות . דיוקנו זה של הגיבור אין לו ביטוי שלם אלא במימד הצלייךחילוני של הסיפור . אבל גם ברקע הקדמי , בשטפו ה"רגיל" של הסיפור , כבר פזורים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help