sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנשען על חומרים ספרותיים מסוגננים בקבצים הראשונים , דרך תחנת הביניים של "עיר היונה" שיש בה מיזוג של מודוסים , עד למודוס האירוני השליט ב"חגיגת . "קיץ התכוונות אסתטית זו , לתת ביטוי לממשות על פרטיה , משתקפת גם בצד הז'אנרי של "חגיגת . "קיץ הפרק השלישי מוקדש איפוא לזיהוי תבניות המקאמה ביצירה זו . הז'אנר של המקאמה היה לאלתרמן כלי נוח לגלם את האידיאות האסטתיות םפרותיות שלו בתקופה זו משום היסודות העלילתיים שבה , ומשום אפשרויותיה לבטא מלאות אנושית ולשקף חדירת היבטים חברתיים ציבוריים . גם עירוב הסגנונות האופייני למקאמה - פרוזה מחורזה , שירים שקולים , שירים בחרוז ופרוזה פובליציסטית , משמש ב"חגיגת קיץ" אמצעי לחדד את המודעות לכלי , למדיום , ומסייע להחריף את קליטת המציאות . על פי אותן אמות מידה מתאר הפרק השני סוגים שונים בתוך הפרוזה השירית האלתרמנית - ז'אנר שאלתרמן נדרש אליו בתחילת דרכו בלבד ולא שב אליו עוד , אלא , אולי בגלגול צורה , ב"חגיגת . "קיץ ההבחנות בין הסוגים השונים של הפרוזה השירית נעשות כאן , בין השאר , על פי היחס בין המציאות המוצגת ביצירה למציאות שמחוץ לספרות ולאמנות . בפרק זה מתוארות חטיבות המושתתות על חומרים ריאליסטיים ברורים , כגון הפליטון התל אביבי , הנדרש לתיאורי תל אביב של שנות השלושים , וחטיבות , שהן ביטוי של עולם ספרותי אוטונומי והן נסמכות על המסורת הקלאסית של הפרוזה השירית נוסח בודלר . גם במחזה מסייע חישוף המתיחות שבין שתי המערכות האסתטיות המרכזיות לזהות את הז'אנר ואת המיבנה של היצירה ומכוחם לעמוד על מוקדי המשמעות העיקריים שלה . ב"כנרת , כנרת "' הכרעתו של אלתרמן להציג את ה"כאן והעכשו" גוזרת את הבחירה במודוס הקומי האירוני . עם זאת המתיחות אינה נעלמת גם כאן והיא מתגלמת במיבנה הכפול של היצירה : קומי וטראגי . המערכת הטראגית מעמידה תבניות סמליות מםוגננות של הנושאים האלתרמנים הגבוהים , כמו יחסי המת והאהובה , חטא וקרבן , התאכזרות הנוף , ואילו המערכת הקומית , המקבילה לה מבחינת נושאיה , מושתתת על פרטי ההוויה של חיי הקבוצה בתקופת העליה השניה ועל הלוקאליזם בתימאטיקה זו . פרטי המלאות השונים הם המרכיבים את הדגם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help