sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התוספתא , ולרמוז בכך שאלו ואלו - משנה ותוספתא - דברי תנאים הם , אשר יחסם ההדדי מבחינת מקורי ותנייני אינו קבוע מראש . במבוא דלהלן , לאחר שפתחנו בסקירה קצרה על ראשית הדיון בנושאים שלפנינו , הרי היא בדברי רב שרירא גאון והרמב"ם , וצירפנו להם את דברי זכריה פרנקל המייצגים את ראשית התייחסותם של חוקרי חכמת ישראל , קבענו את שיטותיהם של אפשטיין וליברמן במרכז עיוננו . אחר כך סוכמו שיטותיהם של חוקרים אחרים , ואף של כאלה שנגעו בשאלה זו רק אגב דברים אחרים . המבוא אף כולל את סיכום ממצאינו על פי בדיקת מסכת פסח ראשון ; עיונים בלשון חכמים במשנה ובתוספתא שעלו מדיונינו , וכן הדגמה של מקבילות אחרות . בחלק השני של המבוא הבאנו מסקנות נוספות שעלו בחיבור גופו , כגון יחסי תוספתא ומדרשי הלכה , תוספתא ומשנת ארץ ישראל , כ"י ערפורט וכ"י לונדון של התוספתא , ועדי הנוסח של בבלי פסחים . בהמשך הובא סיכום מסקנות הנוגעות לתוכן המסכת : התפתחות הלכות ומושגים בקשר לסדר ליל פסח , נטיית חוקרים לייחס את טקס סדר ליל פסח שבמשנה לזמן הבית , והראייה שביקש ר' דוד הופמן להביא על קדמות המשנה מן "כולו . "צלי על פי ניתוח המקורות סביר יותר לומר שרוב מאפייני הסדר הנוספים על דין תורה נוסדו לאחר חורבן הבית . וסביר שאף אכילת חרוסת היתה חידוש שלאחר החורבן , והיא אינה אלא חלק מסדרי הסעודה המנומסת על טיבוליה וריבוי הכוסות , שבאו בכדי לעצב מחדש את ליל הפסח , ולעבות לו כדי . "סעודה" אמנם נמשכו החוקרים אחר נוסח הירושלמי והבבלי שדיברו על "תגרי ירושלים" בקשר לחרוסת , ולכן ראו בה חלק מפולחן הפסח שהיה קיים בזמן הבית . אולם דומה שראוי לקיים את נוסח התוספתא כמו שהוא , " תגרי לוד" ( וכפי שנציע בסימן כא בפרוטרוט . ( לא בירושלים אנו עומדים , כי אם בלוד , ובהוייתם של הימים שלאחר החורבן . תחילתו של החיבור הזה בשיעוריי בבית המדרש לרבנים באמריקה ובאוניברסיטת בר אילן בשנות תשנ"א-תשנ"ד . עותקים כרוכים ממנו בהדפסת מחשב הופצו לקבוצה מצומצמת בשנת תשנ"ו . וכן הופצו בשנים האחרונות פתח דבר והמבוא כמתכונתם היום ( למעט שינויים קלים ) בצורה אלקטרונית ובהדפסה אצל מספר מעיינים , ומשם נבעו אזכורים אחדים בספרות המחקר , עם עידוד וזירוז להוציא את הדברים לאור עולם . תלמידי ד"ר אהרן עמית סייע בידי בכמה ענייני מחשב הקשורים בשלבים קודמים של הספר . תודות לקרן עמו"ס American Academy for Jewish Research ^ על סיועם . אני מודה לבית הוצאת הספרים של אוניברסיטת בר אילן על הכללת הספר בין פירסומי ההוצאה , ולפרופ' דניאל שפרבר על עידודו . כריך רחמנא דסייען עד כען . שמא יהודה פרידמן ירושלים , תובב"א מנחם אב , תשס"א 10 את המונח "ברייתא" ייחדנו לדברי תנאים ( שאינם משנה , ( המובאים בשני התלמודים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help