sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

5 ניכר , במשנה ובתוספתא מסכת פסח ראשון . במבוא הובאו דוגמאות נוספות , ממסכתות אחרות . הרי"ן אפשטיין כבר עמד על התופעה של מוקדם בתוספתא ומאוחר במשנה בקשר לסדר ההלכות , כשלדעתו התוספתא שומרת על סדר קדום של ההלכות כסדר שהיה קיים 6 במשנה שקדמה למשנת רבי . ולדבריו כך הוא יחס סדר ההלכות במסכתות הרגילות , הסדר הקדום בתוספתא וסדר מאוחר יותר במשנה . אולם במסכתות שמשנתנו היא משנה 7 קדומה מותאם סדרן של הלכות המשנה והתוספתא . מכאן אף בקשר ליחסי התוכן והניסוח שאנו עוסקים בהם , מוטל עלינו לבדוק לא רק את המסכתות הרגילות , אלא גם את יחס המקבילות במשניות הנחשבות קדומות , כגון קידושין פרק ראשון ובבא קמא פרק ראשון ( מבואות לספרות התנאים , עמ' . ( 415-414 , 55 ואפשר שהיחס בין משנה ותוספתא משתנה לפי סוגי המסכתות , וכשם שהסדר והרצף של משנה ותוספתא קרובים אלו לאלו בפרקים או במסכתות הקדומים , יש לשקול את האפשרות שגם מבחינה ספרותית , באותם 8 מקומות , צמודה התוספתא למשנה עתיקה הדומה למשנתנו , ומפרשת אותה . ואילו פרקי המשנה של מסכת פסח ראשון , כשאר המקומות שבדקנו , הרי הם מן המסכתות הרגילות , ובהם מסתמן הממצא העולה ממסקנות עבודתנו - המקבילות הקדומות הן אלו שבתוספתא , ובמקומות הללו אפוא , מתניתא חדתא ותוספתא עתיקתא ! אמור מעתה , מסקנה זו מסתייעת מעמדתו של אפשטיין בדבר סדר ההלכות במסכתות הרגילות , והיא מוסיפה עליה עוד נדבך . המסקנה שהמקבילה שבתוספתא עשויה להיות קדומה ומקורית יותר מזו שבמשנה עתידה בוודאי להפיץ אור חדש על עניינים רבים הנידונים בחקר ספרות חז"ל , והוא הדין בקשר למינוח שיש להשתמש בו . בעבודה זו נמנענו מלכנות את הלכות התוספתא בשם " , "ברייתות כסגנון המקובל , שהרי מונח זה הוטבע בדורות המאוחרים של אמוראי בבל והוא נאמר על פי שיטתם , במה שהעמידו את המשנה כעיקר תורת התנאים בכל מקום , וכל 9 השאר מחוצה לה . במקום המונח "ברייתות" השתמשנו במונח "הלכות" ככינוי לפיסקות 5 על חלוקה זו ומונח זה , ראה רנ"נ רבינוביץ , מאמר על הדפסת התלמוד , מהד' א"מ הברמן , ירושלים תשי"ב , עמ' כז-כח , בהערה ; אפשטיין , מבוא לנוסח המשנה , עמ' ; 991 הנ"ל , מבואות לספרות האמוראים , עמ' 13 ( ושם כתב ; "ואמנם נראה שגם בימי האמוראים [ ולא רק הגאונים , שי"פ ] למדו מסכת פסחים בסדר זה , בראשונה 'הלכה למעשה' ואח"כ 'הלכתא . 'למשיחא ולא עוד אלא שישנם סימנים ש'פסח ראשון' ו'פסח שני' [ בבלי , שי"פ ] לא מעריכה אחת הן ולא מבית-מדרש אחד . ( "יצאו ועיין רא"ש רוזנטל , "לשמועת הפתיחה של בבלי , "תענית ספר זכרון ליעקב פרידמן ז"ל , ירושלים תשל"ד , עמ' 239 הע' . 15 על מקום סידורו של פרק עשית במשנה ראה ספראי , "הערות היסטוריות למשנת , "פסחים בימי הבית ובימי המשנה , עמ' ; 610 ש' וד ספראי , הגדת חז"ל , עמ' . 19 6 ראה להלן במבוא . 7 להלן במבוא , מובאה 10 מדברי אפשטיין . 8 על אפיון הפרק השני של קידושין לעומת הראשח , ועיין בעבודתו של י' פליקס . 9 ראה נ' תציג , '' התפתחות המונח 'ברייתא' ותירוץ התלמוד 'ברייתא לא שמיע ליה , "' סיני , פה ( תשל"ט , ( עמ' ריז-רכד ( ושם עמ' רכב על הירושלמי . (

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help