sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

והסמכות של החיבורים הללו עשויה להרתיע את מי שיבוא להכניס את ראשו ביניהם - כי מי האדם שיבוא אחרי המלך לעשות את אשר כבר עשהו . אולם לא שבח הוא לגדולתם שחיבוריהם ייעשו לספר החתום ושיטותיהם ודעותיהם לחוק ולא יעבור , ולקבלה שאין עליה תשובה . ואילו נמנעו החוקרים מלדון בדבריהם , היה הדבר מעכב את דעותיהם מלעמוד במבחן הדורות ומקפיא את תרומתם הענפה . רבותינו האחרונים הם שלימדונו פרק בזאת . מי כמוהם העריץ את הראשונים ושתה מימיהם בדחילו ורחימו , ומי כמוהם הראה לנו מה הוא הכבוד הראוי לראשונים - הלא הוא העיון המדוקדק והבירור המתמיד בדבריהם , מבלי לפסוח על דיוק , קושיא ותמיהה שהעיון הישר מעלה . על סמך דברים אלה , ולאור מסירותם של החוקרים הללו לגילוי האמת , ובעיקר מפני שתורה היא וללמוד אני צריך , עשיתי מאמץ למצוא ולאתר את כל דברי הרי"ן אפשטיין והגר"ש ליברמן הנוגעים למקורות הנלמדים כאן , לרדת לעומק פירוש שיטותיהם ולסוף דעתם , ולשקול מחדש , באומץ , כיצד נראים עניינים אלה היום לדעה דהה ולקטן התלמידים , המלקט שיבולים אחר הקוצרים . עם זה , ניסיתי אף לאתר ולבחון את דבריהם של כל שאר החוקרים שעסקו בנושא שלנו , עד כמה שהיד מגעת , ולמען שמוע קולות רבים שנאמרו בפרשה זו - וכך יוצג המחקר במבט רחב , ותיבחן כל דעה לגופה . הרי"ן אפשטיין השכיל לפתוח מבואות גדולים . מבחינתו ספרו מבוא לנוסח המשנה היה פרוזדור המאפשר את הכניסה לטרקלין , כלומר , מהדורת המשנה שתוכננה לבוא בסוף מפעלו . הגר"ש ליברמן ביקש להקים תחילה את הטרקלין , כל דברי התוספתא , דבר דבור על אופניו , ומשקיים הטרקלין , יימצאו כל מבואיו ומוצאיו . אשר לשתי שיטות אלה , אנו ננסה לאחוז בזו וגם בזו . דיוננו יושתת על סדר דברי המקורות , כדרך שהראנו ליברמן . הפרשנות תכלול גם בירור מתודולוגי רצוף , הבוחן את עצמו תמיד על פי מידות המחקר , ובכללן כאלה שקבע אפשטיין . מתוך צירוף שתי הגישות , ננסה לפתור את השאלות הספרותיות והמתודולוגיות וללבנן אגב העיון הרצוף במקורות ומתוך הדיון בהם . אפשר לכנות דרך זו "פרשנות , "מחקרית שכן המחקר מתבצע על סדר הלימוד הרצוף , והפרשנות ניזונה מן החקירות הספרותיות שעל אתר . התוספתא והמשנה כל עיון בשאלות הספרותיות הרחבות הנוגעות לחטיבות הגדולות של תורת חז"ל מחייב הסתייגות מלכתחילה . אין כל המקומות שווים ולא כל המסכתות שוות , ואין לכלול כללים שלמים ומוצקים בטרם תמצה הבדיקה את הנתונים כולם . סיוג זה מלווה את כל דברינו , ואף את מיון היחסים האפשריים שאנו מבקשים להציג כאן לגבי המשנה והתוספתא . דומה שאנו מוצאים הלכות בתוספתא המתייחסות למשנה באחד משלושת המצבים הספרותיים דלהלן : . 1 התוספתא מוסבת על הלכה השנויה במשנתנו , שאותה היא מפרשת או מרחיבה ( להלן נכנה מצב זה "הסבה . 2 . ( "ספרותית התוספתא מוסרת הלכה עצמאית , החסרה במשנתנו , אם כי מתקשרת בקשר כלשהו לנושאים ההלכתיים או האגדתיים שבאותה מסכת במשנה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help