sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר אודיק רבי מן כוותא וחמא קדליה דרבי מאיר מן אחורוי . אמר , לא זכית אנא לאורייתא אלא בגין דחמית קדליה דרבי מאיר מן אחורוי . רבי יוחנן ורשב"ל תריהון אמרין אנן לא זכינן לאורייתא אלא בגין דחמינן אצבעתיה דרבי מן גולגיקין דידיה . 1 ( ירושלמי ביצה פ"ה ה"ג , סג ע"א ) מחקר זה מוקדש לזכרם של פרופסור י"נ אפשטיין ומו"ר פרופסור שאול ליברמן , זכר צדיקים לברכה , שני גדולי עולם שהיו בדורנו , שני גדולי הדור שהיו בעולמנו . חקר הספרות התלמודית זכה תחת ידם לטיפול נעלה , המצטיין בהבנה מחקרית נשגבה מחד , ובדיון מדויק ומעמיק מאידך , עד שחייב אדם לראות בשני חכמים אלה אסכולה ובית מדרש לעצמם , מפני מעלותיהם המייחדות אותם מכל חוקרי הספרות התלמודית הראשונים של חכמת ישראל . לא זכיתי לראות את רי"ן אפשטיין , ובכל זאת רואה אני אותו בעיני רוחי , רכון על שולחן עבודתו בשקידה עצומה ואינו פוסח לא על כל מקור שהוא ולא על כל גירסא שהיא , אלא משבצם במקומם במבואותיו הגדולים מאירי העיניים . את הגר"ש ליברמן זכיתי לראות פנים אל פנים , להביט בעיניו ולהתפעל התפעלות אחר התפעלות מאורן החודר . באותן שנים הכרתי תלמידי חכמים גדולים שנמנעו מעיסוק פעיל בחקר הספרות התלמודית - שהרי מצודתו של הגר"ש ליברמן פרושה על כל דבר , ומי ירים ראש כנגדו , או מי ימצא ידיו ורגליו לעומתו . והיו אחרים שלא מנעו את עצמם בשל כך ממשימות המחקר והתמסרו אליהן ללא שום יומרה להתחרות במחקרו של הרב ובתורתו , או להתמודד עם חכמתו , ובתוכם היו התלמידים , שהרצו את דבריהם בפני רבם . הוא אמר מה שאמר והם שמעו והשכילו לעשות . ואף אני נמניתי עמהם . כמה נהניתי מקרבתו ומעידודו בחייו , ומה גדול חסרונו היום . חקר המשנה והתוספתא - היחס שביניהן ויחס הלכותיהן המקבילות - הוא פרשה מורכבת וסבוכה , שאי-אתה יכול למצוא בה את ידיך ורגליך ללא דבריהם של שני גדולי החוקרים האלה , המצויים בכל פינות מחקרם , ובעיקר בשני חיבוריהם הגדולים : מבוא לנוסח המשנה לרי"ן אפשטיין ותוספתא כפשוטה להגר"ש ליברמן , שאין כמותם בכל ספרות המחקר התלמודי , וייחודם מבליטם כנגד קודמיהם . עוצמת הידע , החידוש מקבילתו בבבלי עירובין יג ע"ב . על "מן , "גולגיקין ראה : ד' שפרבר , "חקרי , "נוסחאות סידרא , יד ( תשנ"ח , ( עמ' . 169-167

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help