sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שלושה עניינים : גורם מוסמך , סמכות פורמלית ומטרה . קרי , קיימת מדיניות כלשהי הנקבעת על ידי המדינה , ולאורה היא ממנה פקידים המקבלים סמכות להפעיל את כלי הרגולציה על מנת להבטיח הגעה לתוצאה הרצויה . גישה נוקשה זאת הביאה את ג'וליה בלאק ( 2002 Black , ) להגדיר רגולציה כציווי ושליטה . ( Command and Control ) רוצה לומר , רגולציה בגישה המסורתית מקנה למדינה סמכויות לצוות ולהפעיל כוח על מנת להבטיח שליטה . בגישה המסורתית הרגולציה אינה עולה בקנה אחד עם ההתפתחויות והתהליכים שתיארנו לעיל , במיוחד לנוכח היווצרותם של תהליכים מאזנים . הגדרה הולמת למציאות זאת תהיה לראות את הרגולציה כשרשרת של בקרות הדדיות המכוונות להשיג יחד תכליות חברתיות כלכליות מוסכמות . הרגולציה הקלאסית מוחלפת , אפוא , במנגנון דו סיטרי הפועל מהממשלה לציבור ומהציבור חזרה לממשלה . נוכל לתאר את הרגולציה כמעגלים : במרכזם עומד התאגיד ; המעגל הנושק לו הוא התחום או הסקטור שבו הוא פועל ; המעגל השלישי הוא הקהילה והציבור , והמעגל הרביעי הוא הרגולטור הרשמי ; וסביבו , כעוטף אותו - החוק . כל אחד מהמעגלים האלה פועל באופן דו סיטרי , מושפע מהמעגלים הפנימיים והחיצוניים לו ומשפיע עליהם , בין אם כתגובה ובין אם כיוזמה עצמית . תפיסת הרגולציה כמעגלים משמעה אימוץ כלים לוויסות דו כיווני - מרתיע ומונע מחד גיסא ; מעודד ומתמרץ מאידך גיסא . לא עוד מנגנון ממשלתי הירארכי , כי אם רגולציה מרחבית , שבה שותפים הגורמים השונים הפועלים בתחום המסוים . בשני העשורים האחרונים התפתחו בעולם כלי רגולציה ממשלתיים , ודומה שאין תחום שחמק מעיניהם . במרבית מדינות העולם הוקמו מנגנוני רגולציה וסוכנויות שהתמקדו בתחומי הפעילות השונים . סוכנויות אלה הלכו והתפתחו ככל שהמדינות אימצו מדיניות של הפרטה ומיסחור , שמטרתה להעביר פעילויות ומתן שירותים עבור הציבור דרך תאגידים חוץ ממשלתיים . מנגד , התרחבו היוזמות לרגולציה עצמית ואף להגבלת הרגולציה הממשלתית . ברקע ההתפתחות של הרגולציה ראוי לזכור שלושה תהליכים שהאיצו את המהלכים . הראשון הוא תהליך ההשתחררות של הממשלות ממעורבות בתחומים מסוימים , צמצום מדינת הרווחה ומדיניות ההפרטה והמיסחור . יציאת הממשלה ממעורבות או מביצוע

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help