sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:977

הבלתי אפשרי , קיימות שתי הצדקות עיקריות ששיטת המשפט מספקת לקושי זה ; האחת קשורה לטיב ולמהות של חוקי התקציב , והאחרת כרוכה במעמדו הלא חוקתי , המעורער והבלתי יציב של עקרון השוויון בשיטת המשפט בישראל . בית המשפט העליון הצהיר במפורש כי הוא ינקוט בזהירות יתרה בבואו לבחון את חוקתיותם של חוקי תקציב . לשיטתו , מדובר בחוקים מיוחדים , הדורשים מומחיות ספציפית . כמו כן קבע בית המשפט כי מדובר בחוקים המהווים חלק ממארג סבוך של חקיקה , שכל אחד מחלקיה משפיע על החלק האחר . לכן , מסכם בית המשפט , יש להשאיר חקיקה זו לכנסת , ולצמצם באופן מרבי את הביקורת השיפוטית עליה . כך קבע , למשל , השופט חשין בבג"צ 240 / 98 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות : " השיקולים הלגיטימיים שעירובם אלה באלה מביא בסופה של שנה לקביעתו של תקציב לשנה העוקבת , הם כה רבים וכה שונים עד שדומה כי רק במקרים מיוחדים עשוי בית משפט להורות על ביטול הוראה בחוק התקציב . שקלולם של כל אותם שיקולים העושים חוק תקציב - לרבות קביעת סדר העדיפויות - ניתנו , מעיקרם , לכנסת ולממשלה בגדרי מדיניות כללית , וממילא יצטמצם תחום התערבותו של בית המשפט " . 85 ראו בג"צ 240 / 98 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות , פ '' ד נב . 167 < 5 > 86 שם , בע' . 190 העתירה ביקשה מבית המשפט להכריז על בטלות שורה של סעיפים בתקציב המשרד לענייני דתות . תקציב המשרד הקצה 1 . 86 % מתקציבו לעדות הערביות ( מוסלמים , נוצרים ודרוזים . ( בית המשפט דחה את העתירה בקובעו כי מדובר בעתירה כללית . ראו , לעומת זאת , ביקורת על פסק הדין אצל מ' כהן "על מי מוטלת ההוכחה" מחברות עדאלה 1 . 37 ( 1999 ) כהן גורס במאמרו כי בית המשפט השתמש בטיעון הכלליות כדי להתחמק מקשיים פוליטיים פוטנציאליים , מחד גיסא , ועל מנת לא להכריע בשאלה אם השוויון הוא חלק מכבוד האדם , מאידך גיסא . הכותב מוסיף : "לטעמי העתירה לא היתה כללית . היא התייחסה לסעיפים מוגדרים בחוק התקציב , והיא ביקשה סעד מוגדר של ביטול הסעיפים המפלים בחוק ... בית המשפט קבע כי העותרים לא סיפקו ראיות מספקות להוכחת אפליה . אך דומה כי העותרים דווקא הצליחו להרים את נטל ההוכחה הראשוני . לאחר מכן , נטל ההוכחה היה אמור לעבור לידי המדינה על מנת שזו תצדיק את מדיניותה על ידי המצאת ראיות סותרות " . > ש , 0 בע' ( . 38 הנשיא ברק אימץ עמדה מצמצמת זו , המגבילה את אפשרות הביקורת השיפוטית על חוקי תקציב , ביותר מהזדמנות אחת . ראו בג"צ 1113 / 99 עדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות , פ '' ד נד , 164 < 2 >

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help