sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:968

סעיף 157 א לחוק התכנון והבנייה מונע אפשרות התחברות לחשמל , מים וטלפון ממי שאין בידו היתר בנייה מהרשות . זה הסעיף המאפשר למדינה לטעון בבית המשפט כי לא ניתן לספק שירותיים בסיסיים לכפרים הלא מוכרים כי הם בלתי חוקיים . בית המשפט העליון , ביושבו כבית משפט גבוה לצדק הדן בעתירות בעניין זכויות תושבים מהכפרים הלא מוכרים בנגב , מקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מעמדם של אותם אזרחים . עמדה זו היא כי יישוביהם של אותם אזרחים חינם בלתי חוקיים . תושבי הכפרים הלא מוכרים הינם , על פי עמדה זו , בבחינת מסיגי גבול לאדמות לא שלהם , אלא של המדינה . אי חוקיות אחרת הטמונה בעצם המעמד של תושב כפר לא מוכר היא אותה בנייה ללא היתר המנוגדת לחוק התכנון והבנייה . ברוב המקרים , הטענה בדבר אי חוקיותם של תושבי אותם כפרים כוללת את שני הרכיבים : הן הסגת גבול והן בנייה בלתי חוקית . בית המשפט מקבל את הנחת המדינה , שקשה להתווכח עמה אם מבססים את התפיסה חוות הבודדים ונאמר בה : "התיישבויות הבודדים מוקמות במסגרת תוכנית 'דרך היין' של המועצה האזורית רמת נגב ושל הרשות לפיתוח הנגב . על הקרקע מצויים היום 11 חוות , ובכל אחת מהן מתגוררת ברוב המקרים משפחה אחת בלבד " . הממשלה ממשיכה בהקמת חוות היחידים , הן באזור הגליל והן בנגב . משנת 2000 הוקמו שש עשרה חוות יחידים ועשרים אחרות אמורות להיות מוקמות . יועץ ראש הממשלה לענייני התיישבות אף הכין מסמך מיוחד ומפורט המגבש תוכנית להקמת חוות היחידים , אשר מטרתן היא , על פי המסמך הממשלתי , " שמירה על קרקעות המדינה ופתרונות לנושאים . "דמוגרפיים ראו ר' צפריר "הממשלה תקדם התיישבות יחידים בנגב ובצפון" הארץ . 4 . 5 . 2003 הכתבה מוסיפה בעניין עלויות הקמה של חוות היחידים : "כל מתיישב חדש מקבל סיוע ממשלתי של 230 אלף שקלים לפחות : 150 אלף לתשתיות , ותקציב מתיישב מחטיבת ההתיישבות של הסוכנות בסך 80 אלף שקלים . הסיוע גדול יותר כשחיבור החשמל לנקודת ההתיישבות מצריך הקמת קו באורך של כמה קילומטרים . הקמת קו כזה , על פי חברת החשמל , נאמדת בכמה מאות אלפי שקלים " . ראו גם ר' צפריר "העלייה הבלתי חוקית ( על הקרקע " ( הארץ . 15 . 5 . 2000 60 חריג לגישה זו ניתן למצוא בהחלטת בית המשפט בבג"צ 3511 / 02 עמותת "הפורום לדו קיום בנגב" נ' משרד התשתיות , פ '' ד נז . 102 ( 2 > ההחלטה עסקה בהקמת גשר שאינו קבוע מעל נחל שפכים בכפר לא מוכר , שבלעדיו נשקפת סכנה לתושבי הכפר , ובעיקר לילדים . בג"צ קבע כי יש לו סמכות להורות למדינה , שטענה כי דיני התכנון והבנייה אינם מאפשרים בנייה כלשהי בכפר לא מוכר , להקים גשר כאמור מכוח סמכותו להעניק סעד למען הצדק מכוח סעיף > 15 ג < לחוק יסוד : השפיטה . לביקורת על החלטה זו ותיאורה כגישה ... " המעמידה את השופטים מעל לחוק , יכולה מטבעה ליצור מדרון חלק ולעודד גם אחרים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help