sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:929

היהודית , שבהגיעה לגיל שישים נדרשה לצאת לגמלאות בשל הוראת חוקת העבודה של הסוכנות היהודית , שקבעה גיל פרישה שונה לגברים ( שישים וחמש ) ולנשים ( שישים ) . בית המשפט העליון קבע בנסיבות העניין כי הפליה בגיל הפרישה בין נשים וגברים הינה פסולה ובלתי חוקית . במקביל להליך השיפוטי ננקטה יוזמה חקיקתית , ובשנת 1987 חוקק חוק גיל פרישה שווה לעובדת ולעובד , , 1987-ז"תשמ שקבע כי בכל מקום שקיימת בו הוראה הקובעת גיל פרישה שונה לעובדת ולעובד , תינתן לעובדת זכות לבחור אם לפרוש בגיל השונה הקבוע בהוראה , בגיל הפרישה הקבוע לעובד או בכל גיל אחר שבין שני המועדים הנ"ל . בכך בוטל אי השוויון במשפט הישראלי בין הגברים לנשים , וניתן לומר כי נוצר אי שוויון מסוים לטובת הנשים , מעין העדפה מתקנת , המאפשרת לנשים לבחור בגיל הפרישה המתאים להן . בנושא זה היתה המלצת הוועדה לבחינת גיל הפרישה כי ראוי להשוות ולאחד את גיל פרישת החובה של נשים ושל גברים ולהעלותו , באופן הדרגתי , לגיל שישים ושבע . אימוץ המלצה זו ( שטרם אומצה בפועל ) יבטל סופית את ההבחנה בין גברים לנשים בתחום זה . פרישה מוקדמת , מרצון ובכפייה המימד השני בנוגע לגיל פרישת חובה קשור למציאות של יציאתם או הוצאתם לגמלאות של עובדים ותיקים המצוים בקרבת גיל הפרישה עוד בטרם הגיעו לגיל פרישה . מציאות זו נוצרת לעיתים מתוך בחירה חופשית עקב שחיקה , עייפות או רצון ליהנות מהחופש הנלווה לפרישה , אך לעיתים היא נובעת מלחצים חברתיים או מאילוצים של מקומות עבודה רבים לצמצם את כוח האדם ואת העלויות הכרוכות בהעסקתו . " קיימים בישראל הסכמים קיבוציים המעניקים לעובדים זכות לבחור לצאת ל"פנםיה , "מוקדמת ומעניקים למעבידים , במקביל , את הכוח להוציא לגמלאות עובדים מבוגרים בגיל פרישה נמוך מהמקובל או אף לפני הגיעם לגיל הפרישה ( לדוגמה , בגיל שישים במקום שישים וחמש , < וזאת אף ללא הסכמת 108 בג"צ 104 / 87 נבו נ' בית הדין הארצי לעבודה , פ '' ד מד . 749 < 4 > כן ראו פסק הדין שניתן לאחרונה בבג '' צ 6845 / 00 ניב נ' בית הדין הארצי לעבודה > טרם פורסם . ( 109 באשר לדרך שבד , ייעשה הדבר , דעת המיעוט של פרופסור רדאי סברה כי יש לקבוע את גיל פרישת החובה לשישים ושמונה בקצב שינוי שונה , ואילו דעת המיעוט של עורך דין גטניו היתה שאין לעגן את מכלול השינויים המוצע בחקיקה , אלא יש לאפשר את קבלתו במסגרת הסכמים קיבוציים אגב משא ומתן קיבוצי . 110 כפי שצוין לעיל , המציאות החברתית היא שיותר ויותר עובדים פורשים מעבודתם בגיל מוקדם יותר . לדיון בהסברים לתופעה זו ראו דו"ח הוועדה לבחינת גיל הפרישה , לעיל הערה , 105 בע' . 15

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help