sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:923

רבים , "קורת הגג" נהפכת גם לאתר שניתנים בו טיפולים רפואיים ו / או סיעודיים , והזכות לדיור "מתערבבת" עם הזכות לבריאות ומבטאת את הקושי להפריד בין הדיון בזכויות השונות כאשר מדובר באוכלוסייה הזקנה . יתר על כן , גם אותם זקנים שהינם בעלים של דירות או בתים עשויים למצוא כי "זכותם לדיור" שרויה בסכנה כאשר בריאותם מתדרדרת , כאשר משאביהם הכלכליים מידלדלים , כאשר אין הם מסוגלים יותר לתחזק את דירתם ברמה סבירה וכאשר התכנון הפיזי של ביתם ומערך השירותים החברתי אינם הולמים את צורכיהם ואינם מאפשרים להם להמשיך להתגורר בבית שבבעלותם . אכן , גישה אחת לפתרון "זכות הדיור" לזקנים היא הגישה המוסדית , המאמינה בהקמתן של מסגרות ייעודיות לזקנים המשלבות מגורים וטיפול במערך דיור ייעודי ומופרד . כנגד גישה מוסדית זו , התפתחו בעשורים האחרונים גישות חדשניות לסוגיית "הזכות לדיור" בגיל המבוגר . שתיים מהן יוצגו להלן , תוך המחשת הבעיות בהגשמתן במציאות החוקית הישראלית . . 2 הזכות להזדקן בקהילה ( Aging in Place ) כיוון אחד של תפיםת עולם בהקשר הזכות לדיור לעת זקנה הוא זכותו של האדם הזקן להמשיך לחיות את חייו בבית מגורים בקהילתו עד סוף חייו למרות מוגבלות או חולי . תפיסת עולם זו של "הזדקנות בקהילה" ( Aging in Place ) יצאה חוצץ נגד התפיסה המוסדית , וראתה חשיבות בהענקת האפשרות לאוכלוסייה להזדקן ללא צורך להתנתק מסביבת מגוריהם הטבעית , ללא צורך לוותר על החופש האישי וללא צורך לעבור את הטראומה הכרוכה במעבר למסגרת מוסדית טוטלית . מטרה זו הוגשמה באמצעות עידוד מערכי תמיכה לא פורמליים ופיתוח שירותי תמיכה פורמליים בקהילה , במקביל ליצירת מסגרות דיור חלופיות בתוך הקהילה המשמרות את האופי העצמאי והאוטונומי של חיי הזקנים ומעניקות שירותי תמיכה לפי בחירת הזקנים ורצונם . במגוון אמצעים אלה ניתן להבטיח במידה אופטימלית את איכות החיים והגשמת זכויותיהם של הזקנים , ובה בעת למנוע את הדרתם ממעגלי הפעילות החברתית ולאפשר להם כילול חברתי ובינדורי מתמשך . התייחסות חלקית לסוגיה זו ניתן למצוא בחקיקה הישראלית הן במסגרת חוק התכנון והבניה , 1965-ה"תשכ ( להלן : חוק התכנון והבנייה , ( והן במסגרת חוק שוויון זכויות 89 ראו : . ( New York , 1990 ) L . A . Pastalan ( ed . ) Aging in Place : The Roleof Housing and Social Support 90 ראו פרק ה 1 לחוק התכנון והבנייה , הדן בסידורים מיוחדים לנכים בבניינים ציבוריים , וכן חלק ח בתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה ( בקשה להיתר , תנאיו ואגרות , ( תש"ל-

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help