sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:873

להתייחס לשאלת נגישותן של נשים לחינוך . במדינות המתפתחות , סיכוייהן של נשים לקבל חינוך , ולו אלמנטרי , נמוכים בהרבה בהשוואה לאלה של גברים . מבחינה זו , מצבן של נשים בישראל טוב למדי . חוק לימוד חובה , , 1949-ט"תש חל באופן שווה על ילדים וילדות , וככלל , אין בישראל בעיה מערכתית של הימנעות מרישומן של ילדות לבתי ספר . מבחינות מסוימות , מצב הנגישות לחינוך של ילדות טוב אף מזה של ילדים במגזר היהודי החרדי , וזאת מאחר שהחינוך לבנות כולל מרכיבים משמעותיים יותר של השכלה כללית מבלי שהדבר ייחשב לביטול תורה . הצד האחר של מטבע זה הוא החינוך הישיבתי הגבוה החסום בפני נשים . ניתן אומנם להצביע על בעיות בתחום השוויון בין המינים במערכת החינוך בישראל , אולם אלה אינן נוגעות בשוויון ההזדמנויות הפורמלי , אלא מתבטאות בכך שתוכני הלימוד , ולעיתים גם ההתייחסות לבנים ולבנות , נגועים במידה משתנה בסטריאוטיפים מגדריים . ככלל , רמת ההשכלה הממוצעת של נשים בישראל גבוהה יותר מזו של גברים . עם זאת , נשים רבות יותר בוחרות במקצועות רווחיים פחות , שקרובים לתפקידיהן המסורתיים בחברה . התוצאה היא שחולשתן החברתית של נשים אינה נובעת , בדרך כלל , מחוסר השכלה , אלא 52 ראו : 53 . D . Hodgson The Human Right to Education ( Hampshire . 1998 ) 169 אם כי יש עדיין "כיסים" של נשירת בנות ממערכת החינוך , במגזר הבדווי למשל . הנתונים הכוללים לגבי הנשירה במגזר הערבי מצביעים על עלייה בשיעורי הלמידה של בנות , עד כדי השוואה לשיעורי הלמידה של בנים ואף למעלה מזה . ראו דו '' ח ישראל על יישום האמנה בדבר זכויות הילד > תש א" 0 < 54 . 292 סוגיה נפרדת היא מדיניותם של חלק מבתי הספר החרדיים לגבי השתתפות תלמידותיהם בבחינות הבגרות . חלק מהם נמנעים מלעשות כן מטעמים עקרוניים . בהקשר זה יש חשיבות לכך שמשרד החינוך נהג לדרוש מתלמידים בבתי ספר אינטרניים , שאינם מגישים את תלמידיהם לבחינות הבגרות , לקבל את הסכמת מנהל בית הספר כדי לגשת לבגרות אקסטרנית . דרישה זו היוותה מכשול בדרכן של תלמידות בבתי ספר חרדיים שביקשו לגשת לבחינות הבגרות מבלי להיחשף ללחץ חברתי ובית ספרי נגד מהלך זה . 55 לעובדה זו יש השלכות לא רק בתחומי הקהילה הדתית , אלא גם במישור הציבורי , לנוכח העובדה שמשרות ממלכתיות של רבנים ודיינים פתוחות רק לפני בוגרי ישיבות . 56 ראו ר' שחר ( עורכת ) שוויון הזדמנויות לבנים ולבנות במערכת החינוך > תשנ"ד ;< דו"ח הוועדה לבדיקת סטריאוטיפים מגדריים בספרי הלימוד במערכת החינוך בישראל ( תשס '' ב 57 . ( לנתונים נוספים לגבי חינוך והשכלה של נשים בישראל ראו הדו"ח הישראלי הראשון בנושא הפליית נשים , לעיל הערה , 11 בעי ; 119-94 הדו"ח הישראלי השני בנושא הפליית נשים , לעיל הערה , 11 בע' ; 86-80 הדו"ח הישראלי בנושא זכויות חברתיות , לעיל הערה , 23 בע' . 177-176 , 169-154

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help