sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:854

אכן , בתחומים אלה יעיל יותר ככל הנראה לנהל את המאבק ברחוב , אל מול דעת הקהל והתקשורת . באופן טבעי , מאבק שכזה נסמך פחות על טענות מתחום זכויות האדם ויותר על שיח צרכים - המעמיד בראש את צורכיהם הקיומיים של אנשים עם מוגבלות ותובע את מילוים . שיח הצרכים , כשיח פוליטי , טומן בחובו סיכון מסוים בכך שהוא מנציח קורבנות ונחיתות . עם ואת נראה שהוא יכול להוות דרך מוצלחת לניהול מאבק אם הוא משולב בהפגנת כוח המדגישה לא את ה"מסכנות" של הקבוצה , אלא דווקא את תביעתה לחיות ככל אדם אחר ; בכבוד , בבית , עם משפחה , בקהילה . ה . סיכום בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים מרשימים בכל הקשור לזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בישראל . במאמר זה ביקשתי לבחון עד כמה ניתן להיעזר במשפט לקידום התחום הנקרא "זכויות חברתיות" של אנשים עם מוגבלות . טענתי היא שכל שיפור בתחומים החברתיים - ובכללם רווחה , חינוך , דיור ותעסוקה - חייב להתבסס על פעולה משולבת של שימוש בחוק ובהליכים משפטיים יחד עם פעילות ציבורית ברמת השטח . לזכויות החברתיות , להבדיל מן הזכויות האזרחיות והפוליטיות , יש מימד "תקציבי" ישיר , ויש לכך השלכה על הדרך שבה יש לתבוע את מימושן . כל עוד ניתן לעמוד בתנאים שהמשפט מציב להכרה בזכויות , ובכלל זה שכלול ופיתוח מושגים כגון שוויון והפליה , המשפט יכול לשמש זירה יעילה וידידותית לשם כך . ככל שבתי המשפט יכירו בזכויות החברתיות כחלק ממגילת זכויות האדם בישראל ( בין בדרך של הכללתן במונח "כבוד האדם" או בדרך אחרת , ( כן ניתן להניח שיגבר השימוש בערכאות משפטיות הן למימוש הזכויות החברתיות עצמן והן לקידום תפיסות חדשות בדבר מהותה של מוגבלות והיחס בינה לבין הסביבה מבחינה רעיונית . בד בבד יש להמשיך לפעול מחוץ לזירה המשפטית . פעילות משפטית מוגבלת מעצם טיבה , ואין היא ראויה לכל המאבקים אף אם הם מוצדקים וראויים . הפעילות הציבורית חשיבותה כפולה : הן בדרישה כלפי הרשויות לתת דין וחשבון על סדרי עדיפויות וחלוקת משאבים כלפי קבוצה גדולה בציבור הישראלי והן בהיותה תהליך העצמה העומד בפני עצמו , שבלעדיו לא ניתן אף להתחיל להביא לידי שינוי בפערי הכוח בין קבוצות רוב ומיעוט בישראל .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help