sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:842

הישג זה מעניין במיוחד משום ששנים אחדות קודם לכן נכשל ניסיון להשיג את התוצאה של ביטול ההגבלה על קבלת כפל קצבות באמצעות הליכים משפטיים . בבג"צ 3173 / 93 76 שוקר נ' שרת העבודה והרווחה התבקש בית המשפט העליון לבטל את התיקון להסכם הניידות שהגביל את היכולת לקבל הן קצבת ניידות והן גמלה לשירותים מיוחדים , מבלי להתנות את קבלת האחת בוויתור על האחרת . העותרים היו כולם נכים המתגיירים בכסאות גלגלים , והם יוצגו על ידי עורכי דין מטעם "בזכות" ( שבאותה עת לא היה עדיין ארגון עצמאי , אלא פרויקט במסגרת האגודה לזכויות האזרח בישראל . ( העותרים הציגו לפני בית המשפט את צורכיהם היומיומיים ואת המשמעות הקשה של הדרישה לבחור בין סיוע אישי בתוך הבית לבין סיוע להתגיירות מחוץ לבית . מבחינה משפטית השתיתו באי כוח העותרים את טענותיהם על הפרשנות הנכונה של הוראות דין אחדות שקבעו הסדר מגביל זה . הראשונה , סעיף 127 כה > א < לחוק הביטוח הלאומי > דאז , < שקבע כי נכה יהיה "זכאי" לקבל גמלה למתן שירותים לטיפול אישי ( גמלת שר"מ < בהתקיים תנאים מסוימים . השנייה , הוראת סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי , שמכוחה נחתם הסכם הניידות בין הממשלה לבין הביטוח הלאומי , שקבעה כי הביטוח הלאומי רשאי להתקשר עם הממשלה למתן "הטבות סוציאליות שאינן ניתנות לפי חוק זה . " ... הפרשנות הראויה של סעיפים אלה , טענו העותרים , אינה סובלת את התניית הזכאות לגמלת ניידות בוויתור על גמלת שר"מ , ולהיפך . העותרים המשיכו וטענו כי המדיניות הקיימת מהווה חריגה מסמכות ופגיעה בזכות לשוויון וכבוד , ונגועה בחוסר סבירות . במילים אחרות , העותרים המשיגו את הבעייתיות של ההגבלה במונחי שוויון וכבוד : על מנת שאנשים עם מוגבלות יוכלו לחיות באופן הדומה ככל הניתן לאדם אחר , קרי ; תוך השתלבות בקהילה ותוך שימוש בתשתיות הקהילתיות הקיימות , אין זה סביר כי יצטרכו להחליט אם הם רוצים סיוע בתוך ביתם או מחוצה לו . המדינה התנגדה למבוקש בעתירה וטענה , בעיקרו של דבר , כי מדובר בעניין תקציבי שבית המשפט אינו נוהג להתערב בו . המדינה סמכה את טענתה על שורה ארוכה של תקדימים שנקבע בהם , כי הפורום הראוי לפתרון מחלוקות סביב חלוקה והקצאה תקציבית הוא המחוקק , ולא בית המשפט . במקרה זה לא ניתן פסק דין . בג"צ החליט לא להתערב בעתירה והפנה את העותרים אל המחוקק על מנת לנסות למצוא במוסד זה סיוע לטרונייתם . 76 בבג"צ 3173 / 93 שוקר נ' שרת העבודה והרווחה ( לא פורסם ) ( עותק שמור אצל המחברת . ( 77 בדומה לכך , דחה בג"צ 1753 / 02 שיאון נ' שר הבריאות ( טרם פורסם ) עתירה של אדם שנעשה נכה לאחר גיל שישים וחמש , ומשום כך לא היה זכאי להטבות שונות מכוח הסכם הניידות , המגביל את הזכאות לנכים בין הגילאים שלוש ושישים וחמש . בדחותה את העתירה , בין היתר משיקולים תקציביים , ציינה השופטת דורנר : "הגענו לכלל דעה , כי אץ

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help