sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:831

אנו רואים איפוא כי בית המשפט העליון הכיר בשילוב כערך מרכזי המגשים את עקרון השוויון לאנשים עם מוגבלות , ועשה בו שימוש לצורך פרשנות סעיפי חוק שאינם מתיישבים לכאורה זה עם זה . לאחר החלטת בית משפט , התקבל בכנסת , ביום 12 בנובמבר , 2002 חוק חינוך מיוחד ( שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגיל , ( , 2002-ב"תשס ובו הסדרה מקיפה של סוגיה זו . עם היכנסו לתוקף בשנת הלימודים תשם"ד , חוק זה צפוי לקדם באופן משמעותי את רעיון השילוב . ראשית , החוק מקים "ועדות , "שילוב שהן ועדות ברמה בית ספרית שתפקידן "לקבוע את הזכאות של תלמיד במוסד החינוך הרגיל שהוא ילד עם צרכים מיוחדים בהתאם לתוכנית , "השילוב ומורה על הכנת תוכנית חינוכית יחידנית לתלמיד משולב . הורה שאינו שבע רצון מהחלטתה של ועדת השילוב זכאי לערור על ההחלטה לוועדת השמה . חוק זה מחזק עוד יותר את ההלכה בתחום השוויון בחינוך . מבחנו תלוי , כמו במקרים רבים שעניינם זכויות חברתיות , ביישומו , תקצובו ואכיפתו בפועל . ! f מהלכה למעשה : חקיקה והתדיינות משפטית כאמצעי לקידום שורון בחינוך : שינוי כללי המשפט , "מלמעלה" דהיינו באמצעות חקיקה או התדיינות עקרונית , ( litigation impact ) אין בו כשלעצמו כדי להבטיח את שינוי המצב בפועל . מלומדים רבים עמדו על הפער שבין תיקונים בהסדרים משפטיים פורמליים לבין יישומם בחייהן של הקבוצות שהם אמורים לחול עליהן . אכן , מבחנם של השינויים שתוארו לעיל בתחום החינוך המיוחד יהיה בדרך אכיפתם : בין ביוזמת המדינה , בין בסיוע ארגונים ובין תוך כדי העלאת מודעותם של הורים לזכויות החדשות שהחוק ובתי המשפט הקנו להם . בהסתייגות חשובה זו , נכון עם זאת להכיר בכך שבתחום החינוך המיוחד נעשה שילוב מעניין ואפקטיבי בין פעילות של "צרכני השירות" ( משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים ) וארגונים שונים לבין עורכי דין , וכן שימוש באסטרטגיות מגוונות : שתדלנות בכנסת לחקיקת החוק , מעקב וביקורת על יישומו , 38 התיקון לחוק נכנס לתוקף לאחר מאבק ציבורי למניעת דחיית יישומו בשנת הלימודים תשס"ד . עם זאת , לטענת הארגונים , המימון שנקבע ליישום החוק היה בלתי מספק , ועל כן הוגשו בעניין זה עתירות אחדות לבית המשפט העליון > צ''בג 7443 / 03 יתד - עמותה לילדים עם תסמונת דאון נ' משרד החינוך ; בג"צ 6973 / 03 מרציאנו נ' משרד האוצר . ( ביום 24 . 12 . 03 ניתן פסק דין בעניין מרציאנו , ובו חייב בית המשפט את משרד האוצר להקצות תקציבים להפעלה מיידית של החוק . לאחר מתן פסק הדין הגישה פרקליטות המדינה בקשה לקיום דיון נוסף בבג"צ > דנג"צ . ( 247 / 04 הבקשה נדחתה . 39 ראו : . Scheingold , supra note 13 ; Rosenberg , supra note 13

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help