sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:830

בכיתה לחינוך מיוחד בלבד , או שמא המדינה חייבת להעניק חינוך מיוחד חינם גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים ששולבו במסגרות החינוך הרגיל על פי החלטות רשויות החינוך " . בפסק דין הנשען על הסדרים בתחום המשפט הבינלאומי , על משפטן של מדינות זרות , על חוקי היסוד ועל עקרונות השיטה המשפטית הישראלית , קבע בית המשפט כמה קביעות עקרוניות . 1 : השאלה אם הזכות לחינוך מוכרת כזכות יסוד מכוח חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו הושארה בצריך עיון , אם כי נקבע כי הזכות לחינוך הינה "זכות . 2 . "יסוד הזכות לחינוך מיוחד הנגזרת מן הזכות לחינוך משמעה מתן חינוך התואם את צרכיו של ילד עם צרכים מיוחדים , ומכאן שיש לפרש את חוק חינוך מיוחד על רקע העיקרון של שילוב , שהוא עיקרון מוכר לקידום שוויון . . 3 באשר לסוגיה הספציפית שעמדה לפרשנות הכריע בית המשפט לטובת גרסת העותרים , וקבע כי הזכאות לחינוך מיוחד קיימת לא רק במוסדות מיוחדים , אלא גם בחינוך הרגיל . בית המשפט נימק את החלטתו כלהלן : " הפירוש המפלה שעל פיו פעלה המדינה עד כה מביא לתוצאה בלתי סבירה . חוק חינוך מיוחד מתווה שתי דרכים למתן החינוך המיוחד - האחת במסגרת נפרדת של חינוך מיוחד , והשנייה במסגרת החינוך הרגיל , שבה הילדים מקבלים סיוע שהיקפו נקבע על פי צורכיהם על ידי ועדת השמה . אין זה מתקבל על הדעת , כי הכנסת בחרה , באופן שרירותי , לצמצם את חובת המדינה לתת חינוך מיוחד חינם רק לאחת משתי המסגרות שנקבעו בחוק , וכל זאת כאשר מוסכם על הכל כי במסגרת הרגילה טמון ערך מוסף של ממש לחינוך . זאת ועוד , אילוצם של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לוותר על שילובם במסגרת החינוך הרגילה אך ורק בגלל קשיים כלכליים שבהם נתונים ההורים הוא חמור , ואין להשלים עמו . אילוץ כזה פוגע בלב ליבו של השוויון המהותי , שביטויו בהסדר בדבר חינוך חינם מתגלם לשאיפה להעניק - על ידי חלוקת תקציבי החינוך - הזדמנות שווה לכל ילדה וילד בישראל למצות את הפוטנציאל הטמון בהם . אכן , מילדים בעלי צרכים מיוחדים , הנשלחים למסגרת של חינוך מיוחד ולא למסגרת של חינוך רגיל משיקולים תקציביים בלבד , נשללת הזדמנות זו , ותוצאה מפלה כזאת 37 אין לקבל " . 35 בג"צ 2599 / 00 יתד - עמותת הורים לילדי תסמונת דאון נ' משרד החינוך , 00 נו , 834 < 5 > 838 ( להלן : עניין יתד 36 . ( פסק הדין נכתב על ידי השופטת דורנר , אליה הצטרפו השופטים אור ולוי . 37 עניין יתד , לעיל הערה , 35 בעי . 847

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help