sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:828

על ההגדרה של "ילד עם צרכים , "מיוחדים הקבועה בסעיף 1 לחוק : '" ילד בעל צרכים מיוחדים' - אדם בגיל שלוש עד עשרים ואחת שמחמת התפתחות לקויה של כשרו הגופני , השכלי , הנפשי או ההתנהגותי מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת , והוא נזקק לחינוך מיוחד " . מכאן שעל מנת לזכות בשירותי חינוך מיוחד , על ילד בגיל המתאים להיות בעל לקות אשר מגבילה את יכולתו להתנהגות מסתגלת . הגדרה זו נשענת על דגם רפואי , והיא שמה דגש לא בצורכי הילד , אלא בגורם ללקות . בהדגש זה יש כמה בעיות : דאקיל , / הדגם הרפואי מבוסס על הגישה כי ה"בעיה" מצויה אצל הילד , ואינה משקפת דיה את התפיסה כי הבעייתיות נובעת מהתייחםות הגומלין בין הילד לבין סביבתו . שניית , הגישה הרפואית אינה מביאה בחשבון את הצרכים הדינמיים וההתפתחותיים של ילדים ואת העובדה כי לעיתים אין בהכרח קשר בין הלקות לבין הצורך . של ש ת , גישה זו מניחה כי ישנם קווי גבול ברורים בין "ילדי חינוך מיוחד" לבין מי שאינם ילדי חינוך מיוחד . אין בה הכרה במציאות שקיים בה רצף של צרכים , וכי ישנם ילדים רבים שנזקקים לשירותים ייחודיים אף כי אינם מגיעים לכדי " לקות" הפוגעת ביכולתם להתנהגות מסתגלת , תהיה אשר תהיה משמעותו של מונח זה . מדובר בקושי האינהרנטי הטבוע בהסדרה ייחודית ( להבדיל מהסדרה אוניוורסלית ) של זכאות . הצורך להדגיש את הייחוד של מוגבלות על מנת לקבל שירות הוא העומד בבסיס " דילמת , "השונות כפי c Minow מכנה אותה : מחד גיסא , הצורך להראות קראני שונה" על מנת להביא לידי שינוי בדפוס ההתנהגות הקיימת . מאידך גיסא , השונות מנציחה חריגות . דילמה זו קיימת בכל נושא של זכויות אנשים עם מוגבלות , אולם היא מתחדדת ויש לה פנים 34 דברים אלה עלו במפורש בדו"ח מקיף של משרד החינוך : דו"ח הוועדה לבחינת יישום חוק החינוך המיוחד ( יולי , ( 2000 בראשות פרופסור מלכד , מרגלית ( להלן : דו"ח מרגלית , ( שקבע : " מחד - היו גורמים שפנו לוועדה על מנת להדגיש את החשיבות במתן פירוט מכסימאלי לקטגוריזציה הקלינית , במטרה לעגן בחוק את זכאות התלמידים בסל שירותים , הנובע מהליקויים שלהם . לעומתם הדגישו פונים רבים כי השימוש במושג הרפואי לאבחנה מבדלת , שהיא התנאי לשימוש בקטגוריות , אינו עומד במבחן המציאות המגוונת והדינאמית של צורכי התלמידים במערכת החינוכית . בנוסף לכך , הקביעות החד משמעותיות של מובחנות הצרכים החינוכיים של התלמידים על פי קטגוריזציה קלינית לא זכה לאישוש מחקרי , והסיווג של הקטגוריות לליקויים קלים וקשים מעוררת מחלוקת כי יתכן מקרה של תלמיד עם שיתוק מוחין קל שיש לו צרכים מצומצמים , ולעומתו תלמיד עם ליקויי למידה על רקע שפתי עם התנהגות טיפוסית לתלמידים עם ADHD שיש לו צרכים רבים ומגוונים" > שם , בע' . ( 28-27 ניתן לעיין בדו"ח באתר משרד החינוך . special / download / margalit . rtf ] ( last visited on 7 / 5 / 2003 ) [ URL : http : // www . education . gov . i 1 /

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help