sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:826

. 2 חינוך דבר החקיקה המרכזי העוסק בזכות לחינוך של ילדים עם צרכים מיוחדים הוא חוק החינוך המיוחד , 1988-ח"תשמ ( להלן : חוק חינוך מיוחד . ( בתחום החינוך לילדים עם מוגבלות באות לידי ביטוי חלק מהתפיסות המחודשות של עקרון השוויון , והדיון בו מזמן אפשרות לחדד את הסוגיות הבאות : א . מקומו של סינגור הורים ושל ארגוני זכויות בקידום הזכות לחינוך ; ב . הגדרת המושג "חינוך , "מיוחד השונה מן ההגדרה המקובלת של מונח זה ; ג . היתרונות והמגבלות של הכרה בזכות חברתית לילדים עם מוגבלויות בדרך סטטוטורית ; ד . הקשיים ביישום עקרון השילוב הלכה למעשה ; ה . מקומה של התדיינות משפטית בקידום הזכות לחינוך . > א < סינגור הוריים לחקיקת ח 1 ק ז / יטך ט , י ; 7 / 77 חוק חינוך מיוחד נחקק בעקבות יוזמה של קבוצת הורים לילדים עם מוגבלות שביקשה לחוקק חוק מיוחד בתחום זה בישראל , בדומה לחקיקה הקיימת בארצות הברית . עד לאותה עת לא הוסדר החינוך המיוחד בחוק ספציפי , אלא נכלל בהסדרים החקיקתיים הכלליים בתחום החינוך . הקבוצה יצרה קשר עם חברי כנםת ( ובראשם חברת הכנסת דאז אמירה סרטני ) ופעלה לקידום חקיקת חוק מיוחד שיקבע את זכאותו של ילד עם צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד , החידוש העיקרי בחוק חינוך מיוחד היה הגדרת המושג חינוך בהקשר של "ילד חריג" ( כהגדרתו אז בחוק , ( והוא קבע - אם כי בלשון חלשה יחסית - את העדפת המסגרת המשלבת על המסגרת הייחודית . חוק החינוך המיוחד היה דבר החקיקה המקיף הראשון שנחקק ביוזמת קבוצת פעילים מקרב החברה האזרחית . היוזמים סברו כי הדגם שאומץ בארצות הברית בתחום זה הוא הדגם הראוי , ולפיכך הציעו 30 חלק ניכר מן הפעילות בתחום החינוך המיוחד בשנים שחלפו מאז נחקק נגע ב"שימוש יתר" שנעשה בו כלפי קבוצות ויחידים שאינם אוכלוסיית היעד של החוק . כך נטען , למשל , כי ילדים עם בעיות התנהגות או עם קשיים רגשיים , ובמיוחד ילדים משכונות מצוקה או ילדים עולים , מופנים באופן קל וללא מנגנוני בקרה למסגרות החינוך המיוחד , ובכך פוחתים סיכוייהם להתקדם ולהשתלב בחברה . ראו בעניין זה ת"פ ( כ"ס ) 2352 / 91 מ"י נ' דוראני ( פםק דינו של השופט מועלם , מיום , 3 . 3 . 92 עותק שמור אצל המחברת . ( במאמר זה לא אעסוק בהיבט זה של החינוך המיוחד . 31 החוק האמריקאי ששימש כדגם היה : ; I 975 ( P . L . 94-142 ) The Education of all Handicapped Children Act of ששמו הוחל ף V 32 . Individuals with Disabilities Education Act למעלה מעשור לאחר מכן הובילה קבוצת הורים נוספת - , "עוצמה" משפחות של נפגעי נפש , את חקיקתו של חוק שיקום נכי נפש בקהילה , . 2000-ס"התש

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help