sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:817

היסוד שד . םביבה הקיימת הינה ניטרלית וטבעית מוטעית מיסודה . סביבה זו נוצרה , תוכננה , עוצבה ומתפקדת על פי ראיית העולם , החוויות והצרכים של אנשים שאין להם מוגבלויות , קבוצת רוב זו היא בעלת הכוח , ומשכך , היא נמצאה במשך שנים ארוכות בכל הצמתים שניתן להשפיע מהם על האופן שבו הסביבה שלנו מעוצבת . ממצב הגמוני זה אכן נדמה שמדובר בהסדרים "טבעיים" ו"מובנים ; "מאליהם לדוגמה : העובדה שאדם המתנייד בכיסא גלגלים אינו מסוגל להגיע אל בית הקולנוע נעוצה על פי הגישה המסורתית בבעיה שלו ; הוא אינו מסוגל ללכת ב"סביבה הטבעית" ולנוע בחלל של אולם הקולנוע , בעוד שרוב בני האדם ה"נורמליים" מסוגלים לעשות פעולות אלה . הגישה החלופית ביקשה לשנות את הפרדיגמה שדרכה מתייחסים אל תופעת המוגבלות , ולראותה לא כתכונה הקיימת בפני עצמה והנשפטת אל מול נורמה יציבה ומוחלטת , אלא תוך בחינת ההקשר והתייחסות הגומלין בינה לבין 9 הסביבה . אם נחזור אל הדוגמה של בית הקולנוע : אי יכולתו של נכה להיכנס לקולנוע אינה נעוצה בכיסא הגלגלים שלו , אלא להיפך ; ה"בעיה" היא דווקא המדרגות שנבנו בכניסה לבית הקולנוע , המרווחים הצרים בין השורות באולם והכםאות הצמודים זה לזה . אילו היו מתכנני בית הקולנוע אנשים הנזקקים לכיסא גלגלים על מנת לראות סרט , בוודאי שלא היו מתכננים את בית הקולנוע כפי שהוא קיים ברוב מקומותינו , אלא באופן אחר . המוגבלות התפקודית קיימת איפוא רק בנוגע לסביבה , אשר לא הביאה בחשבון שחיים בקרבנו אנשים שיש להם צרכים שונים מאלה של הרוב , אנשים שחוויית חייהם בכל תחום ותחום אינה דומה לזו שהרוב חווה ושקולם אינו נשמע במהלך עיצוב המציאות הנראית לכל האחרים מובנת מאליה וטבעית . בהקשר אחר , התנועה לזכויות אנשים עם מוגבלות ביקרה את ראיית המוגבלות באופן דיכוטומי המבחין באופן ברור בין מי שאינם מוגבלים לבין אנשים עם מוגבלות . גם בהקשר זה נטען כי מוגבלות אינה קטיגוריה ברורה שגבולותיה קבועים וידועים , אלא שבדומה לקבוצות זהות אחרות ( כגון מגדר ולאום , ( מוגבלות הינה קטיגוריה שכוננה על ידי כוחות וגורמים חיצוניים , ולא מתוך מרכיבים מהותיים פנימיים . על פי תפיסה זו , הסטטוס של מוגבלות 8 אכן , זו הדוגמה המקובלת בהקשר זה , אך יש כמובן רבות אחרות : 9 . 113 "Disability , Handicap , and the Environment" 23 J . of Social Philosophy ( 1982 ) 105 , R . Amundson ראו : . 1988 ) C . H . Liachowitz Disability as a Social Construct : Legislative Roots ( Philadelphia , 10 . ( Ithaca , 1994 ) 50-5 1 , 56-60 M . Minow Making All the Difference : Inclusion , Exclusion and American Law

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help