sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:815

השנייה , המובלת על ידי ציבור האנשים עם המוגבלות , משולבת בניסיון לחולל שינוי במציאות החיים בפועל , ללא התכוונות מיוחדת והסתמכות על כללים משפטיים פורמליים . בכל אחד מן התחומים המהותיים שייבחנו ברשימה זו אבקש לברר את היקפו ויעילותו של שיח הזכויות , קרי : פנייה למוסדות פורמליים על מנת שיגדירו ויאכפו כללים משפטיים , לעומת שימוש באסטרטגיות קהילתיות ציבוריות לשם קידום מטרות אלה . נקודת המוצא שלי היא כי שינוי חברתי אינו יכול להיות מושג בדרך אחת בלבד , וכי יש צורך בשילוב אסטרטגיות על מנת למצות את המהלך של הבאת שינוי בחייהם של פרטים וקבוצות המצויים בנחיתות פוליטית , כלכלית או חברתית . מכאן שהמאמר יכוון הן אל הפן המהותי של הזכויות החברתיות והן אל הפן האסטרטגי , על מנת ליתן תמונה לא רק על כללי המשפט עצמם , אלא גם על הסוכנים העושים לעיצובם והדרכים שבהן פעלו . חלקו הראשון של המאמר יתרכז בהגדרת הזכות לשוויון כפי שזו התפתחה בהקשר חייהם של אנשים עם מוגבלות . חלקו השני של המאמר יעסוק בארבעה תחומים חברתיים : חינוך , דיור , רווחה ותעסוקה , ויבחן את ההתפתחויות שחלו בדין הישראלי ואת האמצעים שנעשה בהם שימוש על מנת לכונן את הזכויות בכל אחד מהם . בחלקו השלישי של המאמר יוצע הסבר לממצאים הללו . ב . הזכות לשוויון ומשמעותה לגבי אנשים עם מוגבלות . 1 גישות ביקורתיות למוגבלות וגישות ביקורתיות לשיח הזכויות דיון במשמעות הזכות לשוויון בהקשר של אנשים עם מוגבלויות משקף את השינויים שחלו בתפיסות הרעיוניות לגבי מהותה של מוגבלות ובהתייחסות החברתית אליה . גישות מסורתיות ששלטו עד שנות השבעים של המאה העשרים התמקדו במוגבלות עצמה כתכונה המרכזית המגדירה את האדם המוגבל , שממנה נגזרת זהותו הכוללת . על פי גישה זו , ההתייחסות לאדם עם מוגבלות נעשתה תוך בחינת מסוגלותו לתפקוד פונקציונלי בתחומי החיים השונים , תפקוד שנבחן בהשוואה למי שאינו נחשב מוגבל . הגדרת המוגבלות היתה פנימית , במובן זה שנקודת המוצא שלה היתה האדם המוגבל עצמו , ולא הסביבה שבקרבה חי ותפקד . כחלק מגישה זו , נעשה העיסוק במוגבלות בעיקרו באמצעות הדיסציפלינות 4 ראו בעניין זה , למשל : J . P . Shapiro No Pity : People with Disabilities Forging a New

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help