sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:797

צבאי ראשי . עורכי דין אלה אינם מקבלים שכר טרחה במובנו הרגיל של מושג זה , ואין הם מקבלים את לקוחותיהם במשרדיהם הפרטיים , אלא במסגרת הצבא ובמדי צבא . לרשות הסניגוריה הצבאית עומד תקציב הוצאות המממן את הוצאותיהם של הנאשמים להזמנת עדים מומחים וכדומה . כל חייל ( בשירות חובה , קבע או מילואים ) זכאי ליהנות מן התקציב , וזאת מתוך הנחה כי מי שנחשד בעברה בעת שירותו בצבא זכאי לשירות משפטי על חשבון הצבא ( ללא קשר למצבו הכלכלי ) . הזכות במישור החוקתי השאלה המרכזית המתעוררת במישור החוקתי היא : האם הזכות לייצוג וסיוע משפטי על חשבונה של המדינה במישור הפלילי היא זכות חוקתית על פי חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו ? לשאלה זו השלכות מעשיות , אך קשה לאתר ביחס אליה הסכמה בין המלומדים השונים . הנשיא ברק הביע את דעתו בכתיבתו האקדמית כי מהזכות החוקתית לכבוד ניתן להסיק את זכותו של הפרט לעורך דין , אך אין הוא מפרט אם הכוונה לזכות להיוועץ 92 הסניגוריה הצבאית הראשית , כמו גם התביעה הצבאית הראשית , כפופה למפקדת הפרקליט הצבאי הראשי , ובמובן זה לא מתקיימת הפרדת הרשויות הרצויה . המצב הרצוי בעניין זה הוא הפרדתה של הסניגוריה הציבורית , הן הצבאית והן האזרחית , מגורמי התביעה והפרקליטות . 93 על הסניגוריה הצבאית באופן כללי ראו חוק השיפוט הצבאי , ; 1955-ו"תשט קובץ נוהלי עבודה - מפקדת פרקליט צבאי ראשי , ענף סניגוריה ; 0967 ) ההוראות הפנימיות של מפקדת פרקליט צבאי ראשי , ( 1977 ) הפרק על הסניגוריה ; הרנון , לעיל הערה , 88 בעי 183 ואילך . 94 קיומה של זכות חוקתית לייצוג במישור הפלילי יכולה להיות מעשית במצב שבו הסניגוריה הציבורית נקלעת לקשיים תקציביים או כאשר המחוקק ( או מחוקק המשנה ) מבקש לקצץ בתקציבה בשל שינוי סדרי העדיפויות . כך , למשל , הסניגוריה הציבורית הצעירה של ישראל נקלעה למשבר תקציבי חריף בשנת התקציב . 2001 בתקציב שאושר לסניגוריה בשנה זו לא היה כדי לממן את הוצאות ייצוגם של כל הנאשמים והעצורים הזכאים לכך על פי החוק . על כך ראו ק' מן "דיני נפשות" הפרקליטים - מגזין לשכת עורכי הדין , מחוז תל אביב 6 ( פברואר . 28 ( 2002 95 ראו א' ברק פרשנות במשפט ( תשנ"ד , כרך ג : פרשנות חוקתית ) : 422 "מ'כבודו' של האדם ויהירותו' ניתן להסיק זכויות שונות הקשורות להליך החקירה , המשפט והענישה . אין לאפשר דרכי חקירה שבה הופך האדם לאמצעי לסיפוק מידע . אין לאפשר חקירה השוללת מהאדם את זהותו כאדם , ואין לאפשר ענישה הפוגעת באנושיותו של הפרט . על כן עשויים היבטים מסוימים של 'מאסר אזרחי' לפגוע בכבוד האדם וחירותו . כבוד האדם וחירותו עשויים גם להשפיע על דיני המעצר בטרם משפט , על דיני החיפוש , 1 על "צוג הנאשם 5 'ע י 7 י סגימד " .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help