sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:781

פתיחת הליך בבתי המשפט המנהליים עמדה על 2 , 417 ש"ח . אם מביאים בחשבון כי הנזקקים לעתירות בנושאים אלה משתייכים בעיקר לאוכלוסיות החלשות ביותר : דיירי הדיור הציבורי , מצד אחד , ועובדים זרים או תושבי השטחים המבקשים איחוד משפחות , מצד אחר , קל להבין את המשמעות החברתית של התיקון הנ"ל . חלק גדול מהעתידות בתחומים אלה עלול לא להגיע עוד לבתי המשפט , פשוט מפני שבעלי הדין לא יוכלו להרשות לעצמם לשלם אגרה גבוהה פי חמישה מזו הנגבית בבג"צ . אכן , נגד הצו החדש הוגשה לבג"צ עתירה ציבורית ובה נטען ששיעור האגרה במקרים האמורים פוגע בזכות הגישה לערכאות של אוכלוסיות נזקקות > כמו גם לוקה בחוסר סבירות קיצוני וגגוע בגישה מפלה , תוך חריגה מסמכות השר המתקין ) . העותרים ביקשו שבג"צ יורה לשר המשפטים להקטין את האגרה ולהשוותה לאגרה הנהוגה בבג"צ . בעקבות העתירה ולחץ ציבורי החליטה ועדת חוקה , חוק ומשפט של הכנסת להשוות את התעריפים של שתי האגרות - האגרה לבג"צ והאגרה לעתירה מנהלית - ושתיהן הועמדו על סכום של 1 , 500 ש"ח . טענה דומה לפגיעה בזכות הגישה לערכאות נטענה ביחס לאגרת בית משפט הנגבית על הגשת עתירות מנהליות לבית המשפט המחוזי מכוח חוק חופש המידע , . 1998-ח"תשנ נטען כי סירובן של הרשויות לגלות מידע נשען מטבע הדברים על הכרת המחסום הכספי העומד לפני מבקשי המידע . בדיון בהצעת החוק בכנסת הובטח כי סכומי האגרות שייגבו בעת הגשת בקשה למידע יהיו מזעריים . סכומי האגרות בפנייה לרשות הועמדו על עשרות שקלים > כ 80 ש"ח כיום , ובמקרים מיוחדים עד כ 200 ש"ח ) כדי למנוע בקשות חסרות בסים . אלא שהקושי האמיתי במימוש הזכות לקבלת מידע נעוץ בגובה האגרה הנגבית על הגשת עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי . כאמור , הסכום הנגבה על הגשת עתירה לבג"צ נמוך יותר . נראה כי במקרים רבים נמנע המידע מהפרט רק בשל קיומו של מחסום כספי המונע מסורבי מידע מלעתור נגד הרשויות . פגיעה בזכות הגישה לערכאות או בזכויות חוקתיות אחרות ( כגון הזכות לייצוג וסיוע משפטי או הזכות לשוויון ) יכולה להיעשות על ידי הטלת אגרות על פרטים הנזקקים לייצוג וסיוע משפטי בהליך פלילי או אזרחי . בשאלות המתעוררות בקשר לאגרות אלה נעסוק בהמשך כאשר נדון בזכות לייצוג ולסיוע משפטי . 41 בג"צ 135 / 02 התנועה להגינות שלטונית נ' שר המשפטים > טרם פורסם , ( העתירה נמחקה . 42 תקנות בית המשפט ( אגרות ) > תיקון , < , 2002-ב"התשס ק"ת 43 . 6193 ראו ז' סגל "חופש המידע - לעשירים בלבד" הארץ . 25 . 12 . 2001 ראו גם ה' סומר '' חוק חופש המידע : הדין והמציאות '' המשפט ח ( תשס '' ג ) 44 . 435 ראו תקנות הסניגוריה הציבורית ( חובת תשלום של זכאים לייצוג , ( תש '' 45 . 2000-ס ראו תקנות הסיוע המשפטי ( תיקון , ( , 2001-א"תשס ק"ת , 848 שהוסיפו לתקנות הסיוע

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help