sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:780

על ידי המדינה כמו שירותים אחרים , כגון חינוך חובה ? ניתן לטעון כי על המדינה לספק לאזרח שירותים משפטיים ללא חיוב באגרה , וכי הטלת אגרות משפט פוגעת , בראש ובראשונה , בשכבות של חסרי האמצעים . לכן , במדינות אחדות , כגון ארצות הברית , נמתחה ביקורת על עצם חיובו של בעל דין בתשלום אגרות משפט כמחסום בלתי ראוי לפני זכות הגישה למערכת השיפוטית . במדינות אחרות , כגון ישראל , תשלום האגרה הוא עניין מקובל , בין לפי שווי התביעה ובין בסכומים קצובים . הטעם החוקתי לכך הוא שהטלת אגרה סבירה על בעל דין שיש בידו לשאת באגרה הנדרשת מהווה איזון ראוי בין זכות הגישה לערכאות לבין האינטרס של מימון המערכת . עם זאת , כפי שראינו בעניין רוטה , גם בישראל יכול מנגנון של הטלת אגרה להיפסל כבלתי חוקתי בנסיבות מסוימות אם הוא פוגע באופן לא מידתי בזכות הגישה לערכאות ( או בזכות לשוויון . ( הנ ? ש 1 ר השני , שהוא בעל אופי חברתי , נוגע בהטלת אגרות משפט על חסרי אמצעים . הטלת אגרות משפט על בעל דין היוזם הליך שאין ידו משגת לשלם את האגרה עלולה לפגוע שלא כדין בזכות הגישה לערכאות . באופן כללי , בשל מעמדה החוקתי של הזכות , יש לבחון את הפגיעה בה ( בקשר לשתי השאלות שלעיל ) על פי אמות המידה שנקבעו בסעיף 8 לחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו ( פסקת ההגבלה . ( יהיה על בית המשפט לבדוק במיוחד את שתי השאלות הבאות . האחת : האם האגרה הוטלה לתכלית ראויה ( כגון : אינטרס מימון המערכת ?( האחרת : האם הפגיעה בזכות הגישה לערכאות אינה עולה על הנדרש ? מובן , שבגובה האגרה , כן גם מידת הפגיעה בזכות . את סבירותה של הפגיעה יש להשאיר לשיקולו של בית המשפט , שיקבע במקרה הקונקרטי אם גובהה של האגרה עולה על הנדרש ביחס ליכולת התשלום של המתדיין , ומהווה על כן פגיעה בלתי חוקתית בזכות הגישה לערכאות . הטלתה של אגרת משפט או הגדלת אגרה יכולה להתרחש גם באופן עקיף מקום שהדין מעביר את הדיון מערכאה "זולה" ( ערכאה שהפנייה אליה כרוכה בתשלום אגרה נמוכה ) לערכאה "יקרה" ( ערכאה שהפנייה אליה כרוכה בתשלום אגרה גבוהה . ( ביום ה 1 בינואר 2002 נכנם לתוקף צו חדש המעביר אל בתי המשפט המחוזיים , בשבתם כבתי משפט מנהליים , את הסמכות לדון בענייני הדיור הציבורי ( רכישה , שיפוץ בתים וסיוע בשכר דירה ) ובענייני ניהול אוכלוסים על פי חוק הכניסה לישראל ( אשרות כניסה לישראל , רשיונות ישיבה ורשיונות עבודה ) . עד לכניסתו של הצו לתוקף נידונו עניינים אלה בבג"צ . המשמעות המרכזית של השינוי הזה מבחינת בעלי הדין היא קודם כל כספית : עד לאחרונה עמדה האגרה להגשת עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק על 398 ש"ח , ואילו האגרה על 39 ש' לוין תורת הפרוצדורה האזרחית - מבוא ועקרונות יסוד > תשנ"ט < 40 . 34 צו בתי משפט לעניינים מנהליים ( שינוי התוספות לחוק , < . 2001-ב"תשס

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help