sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:770

זכות פוזיטיבית ( פעילה , ( המטילה במקרים המתאימים "חובות עשה" על רשויות המדינה . כמו הזכות לחינוך , המטילה על המדינה את החובה לספק שירותי חינוך לאזרחיה ואת הנטל להקצאת משאבים , תקציבים , בניית בתי ספר וכדומה , כך גם זכות הגישה לערכאות מטילה על המדינה "חובות , "עשה כגון החובה לממן ייצוג משפטי לאזרח חסר אמצעים , אשר ללא עזרתה של המדינה במימון הייצוג , נחסמת דרכו אל הערכאות המשפטיות . ( בדוגמות קונקרטיות נוספות נעסוק בהמשך ( . נוסף על כך הצענו ש"החברתיות" של הזכות נובעת מקשיי הנגישות של שכבות חברתיות כלכליות חלשות למשאבים נשוא הזכות . גם בהתאם לטענה זו ניתן להתייחס אל זכות הגישה לערכאות כאל זכות חברתית . מערכת המשפט ( או מערכת הצדק ) היא משאב חברתי יקר , שהנגישות אליו קשה לבני שכבות מועטות יכולת . עובדה זו מצדיקה הכרה בזכות הגישה לערכאות כזכות חברתית חלוקתית . טענה זו ראויה לפירוט : הנגישות למערכת הצדק - מהשלבים הראשוניים של מודעות לקיומן של זכויות ועד היכולת לתבוע אותן בבית המשפט - מהווה תנאי הכרחי ליכולתו 13 נדון בכך להלן בפרק ג למאמר . 14 בדרך אל הערכאות קיימים מחסומים של ידע ותודעה . החוק אינו עוד עממי , אלא מורכב , סבוך וזר , ומחייב התמצאות רבה . עובדה זו מרחיקה מהערכאות המשפטיות שכבות אוכלוסייה שונות , ובמיוחד כאלה שאינן בעלות תודעה מתאימה או שאינן מחזיקות במידע הראשוני המתאים לגבי הזכויות הבסיסיות . ראו מחקר בסיסי בתחום , הקושר את היכולת להגיש תובענה בערכאות , בשלב הראשון , למידת התודעה והמודעות של הנפגע , אצל : . Claiming" 15 Law and Society Review ( 1980 ) 631-687 W . Felstiner , R . Abel & A . Sarat "The Emergence of Dispute : Naming , Blaming , התייחסות נרחבת למאמר זה , גם בהקשר לניתוח פסיקה בארץ , ניתן למצוא במאמרם של ר' שמיר ומ' שטראי "שוויון הזדמנויות בבית הדין עבודה : לקראת סוציולוגיה של ההליך השיפוטי" שנתון משפט העבודה ו > תשנ"ו < , 287 בע' 294 ואילך . המחקר מציע מודל בן שלושה שלבים קריטיים , שהתחקות אחריהם מעידה כי רוב הפגיעות שחווים פרטים וקבוצות בחברה אינן מגיעות כלל לכדי התגבשות במחלוקות משפטיות . השלב הראשון במודל זה הינו שלב ה '' קריאה בשם" , ( naming ) שבו עצם היכולת להעניק "שם" מוגדר לחוויית פגיעה כלשהי מאפשרת לנפגע לחשוב עליה כעל פגיעה הראויה לתיקון . זה השלב שבו המודעות של נפגעים לקיומו של "שם" כזה הינה קריטית להמשך התהליך . ללא מודעות כזו , אירוע פוגע מעובד על ידי הנפגע כאירוע בלתי נמנע , שהינו "חלק . "מהחיים על פי המחקר , דבר קיומו של "שם" ראוי הינו פונקציה של מאבק חברתי ומשא ומתן תרבותי . המודעות לקיומו , אם קיים "שם" ראוי , הינה מודעות דיפרנציאלית הקשורה למגוון משתנים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help