sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:743

אירועים אחדים מהעת האחרונה מרמזים על שינוי אפשרי בגישה המוסדית לעקרון השיתוף , אולם חשיבותם של שינויים אלה אינה ברורה , כפי שנראה להלן . האירוע הראשון הינו פסק דינו של בית המשפט העליון בבג"צ 288 / 00 אדם , טבע ודין - אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' שר הפנים . העתירה של אדם טבע ודין התייחסה לפעולות הייעור של הקרן הקיימת לישראל . עד לאחרונה נעשו פעולות אלה באופן אוטונומי על ידי הקרן הקיימת לישראל מבלי להגיש תוכניות באשר לדרך פעולתה . בעתירה נטען כי פעולות הייעור של הקרן הקיימת פוגעות בערכי טבע , וכי תוכנית המתאר הארצית ליער ולייעור גתמ"א ( 22 מחייבת הכנת תוכנית מפורטת לצורך עשייתן של פעולות ייעור בשטחים שהוגדרו בתוכנית למטרה זו . בית המשפט קיבל את עמדתם של העותרים באשר לפרשנותה של תמ"א , 22 לאחר שקבע כי תומכים בה גם שיקולים עקרוניים של שקיפות ההליך התכנוני ושל שיתוף הציבור בו . כך מציין בית המשפט ( השופט חשין < בהקשר זה : " דין התיכנון והבניה בונה עצמו ( בין השאר ) על שני עקרונות תשתית האחוזים וקשורים זה בזה לבלי הפרד : עקרון השקיפות ועקרון שיתופו של הציבור בהליכי אישורן של תוכניות . עקרון השקיפות נקבע ( בין השאר ) בהוראת סעיף ) 89 א < לחוק , ולפיה הודעה על הפקדת כל תוכנית תפורסם ברשומות , בעיתון , במשרדי רשויות מקומיות ועוד . ראו עוד הוראות הסעיפים 1 א ( פירםום בעיתון - מהו ) ו 90 ואילך לחוק . הפירסום על דבר ההפקדה מביא לידיעת הציבור את דבר התוכנית המיועדת ; המעוניינים רשאים לעיין בתוכנית ( סעיף 96 לחוק ;( ואם רואים הם את עצמם נפגעים , קונים הם זכות להגיש התנגדותם לתוכנית ולטעון טענותיהם ( סעיפים 100 ואילך לחוק . < זכות זו להתנגדות שואבת כוחה מחובת ההגינות המוטלת על הרשות , ומבטאת היא עקרון יסוד ולפיו אין פוגעים בזכות או באינטרס לגיטימי של אדם בלא לשמוע אותו תחילה ; ממקדת היא את תשומת הלב בנושאים אלה ואחרים שהמתנגדים מעוניינים בהם ; ולמותר לומר ששקיפות ההליך מבטיחה באורח מירבי את תקינות פעולתה של הרשות ... נוסיף עוד זאת , כי שיתוף הציבור בקבלתן של החלטות מהווה שלוחה לעיקרון הדימוקרטי המקובל , בייחוד כך בנושאי תיכנון , בניה ואיכות הסביבה המשפיעים במישרין על היחיד ועל הכלל " . פסק הדין מבטא מחויבות כללית לעקרון השיתוף , אולם קשה להעריך מה תהא השפעתו 43 בג"צ 288 / 00 אדם , טבע ודין - אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' שר הפנים , פ"ד נה 673 ( 5 > ( להלן : עניין הייעור . ( 44 שם , בע' . 691

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help