sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:736

בלעדית לניהול מערכת השמירה על הסביבה . במשטרים שלא קיימת בהם תרבות שיתופית עמוקה , מהלך כזה יכול לתמוך בהנצחת האתוס הטכנוקרטי ולמנוע יצירת מנגנונים מוסדיים שיאפשרו שיתוף אינטנסיבי ( וישיר ) של הציבור בהכרעות סביבתיות . טענה זו מבטאת עמדה פרשנית בדבר מהותו של משטר דמוקרטי . היא משקפת הסתייגות עקרונית ממשטר דמוקרטי שמערכת השלטון שלו נשענת על אתוס טכנוקרטי ובלתי שיתופי . חשוב לציין כי לשיתוף הציבור יכול להיות גם ערך פונקציונלי - במובן של שיפור ההגנה על הסביבה - שמשקלו יהא גדול יותר ככל שהיכולת המקצועית של הביורוקרטיה השלטונית תהא נמוכה יותר . כשלעצמו , עיגון חוקתי של זכויות סביבתיות , כפי שהוצע בהצעת חוק יםוד ; איכות הסביבה , לא ישרת את היעד של יצירת מערכת קבלת החלטות שיתופית יותר , מאחר שלבתי המשפט , בתפקידם כ"מפקחים , "חוקתיים אין בדרך כלל יכולת לחולל שינוי משמעותי באתוס השיתופי של המנהל הציבורי . כפי שצוין לעיל , הפיקוח השיפוטי נסמך , בהכרח , על התשתית הקיימת של מערכת קבלת ההחלטות במנהל . מקום שתשתית זו אינה מ 3 ו 00 ת על תרבות " , "שיתופית לא יוכל בית המשפט , ובכלל זה בג"צ , לשנותה . "תרבות טכנוקרטית" אינה 28 מגנובים אלה צריכים לאפשר , למשל , את שיתופו של הציבור , באופן ישיר ולא רק באמצעות נציגים , בתהליכים של התקנת תקנות ובהפעלה של סמכויות פיקוח ( למשל , מתן היתרים . ( שיתוף הציבור מחייב גם שקיפות מלאה של התהליכים השלטוניים , שכן ללא שקיפות , לא ניתן לקיים דיאלוג רציונלי . סעיף ד 2 להלן וכן נספח 2 למאמר זה סוקרים את רשת הסמכויות הסביבתיות בדין הישראלי מהפרספקטיבה של עקרון השיתוף . 29 לשיתוף הציבור יכולה להיות משמעות פונקציונלית גם בהנחה שרשויות השלטון אינן סובלות מחסכים מקצועיים , למשל מאחר שהוא יכול למזער את הסכנה של השתלטות גורמים פרטיים על רשויות השלטון . 30 בית משפט יכול לבחון אם הרשות פעלה בהתאם למסגרת הפרוצדורלית לקבלת ההחלטות שנקבעה בחוק ( למשל , אם קיימה הרשות את חובת ההיוועצות המוטלת עליה בחוק . ( ראו בהקשר זה , למשל , בג"צ 5711 / 02 העמותה למען מדע מוסרי נ' המועצה לניסויים בבעלי חיים ( טרם פורסם , החלטה מיום . ( 11 . 11 . 2002 אולם יכולתו של בית המשפט ליצור בעצמו תשתית פרוצדורלית לשיתוף הציבור מוגבלת ביותר . ההחלטה בעניין ועדת התשתיות , לעיל הערה , 5 מדגימה יפה את מגבלות הפיקוח החוקתי . באותו עניין התייחסה השופטת דורנר למועדים הקבועים בסעיף 76 ג לחוק התכנון והבנייה , אשר לטענת אדם טבע ודין לא אפשרו דיון ראוי בתוכניות תשתית . השופטת דורנר קובעת כי פרשנות ראויה של החוק , המתחשבת באמנות בינלאומיות שמדינת ישראל הצטרפה אליהן , דורשת "מהרשות את התאמת הזמן הדרוש לבחינת מכלול השלכות התוכנית הספציפית על איכות הסביבה ; ואך מובן הוא , כי דרישה זו תעמוד לביקורת שיפוטית במסגרת בחינת סבירות החלטת הרשות .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help