sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:731

שיפוטית אקטיביסטית . טענה זו מבטאת ספק עמוק בדבר יכולתו של מהלך חוקתי , כגון זה הכלול בהצעת החוק הישראלית , להביא לידי שיפור משמעותי באיכות הסביבה ללא רפורמה מנהלית רחבה שתעגן את החשיבה הסביבתית בכל רבדיה של הביורוקרטיה השלטונית . טענתי בדבר מוגבלותה של ההגנה החוקתית מחייבת הסבר נוסף . עתירה לסעדים סביבתיים נגד המדינה מעוררת שאלות קשות . שאלות אלה מתעוררות גם בהקשר של זכויות חברתיות . "קלסיות" נניח , למשל , כי בהסתמך על סעיף < 1 > 2 להצעת חוק יסוד : איכות הסביבה , תוגש לבית המשפט הגבוה לצדק עתירה נגד המשרד לאיכות הסביבה , משרד הבריאות ונציב המים שעניינה זיהום מקרקעי הציבור ומי התהום כתוצאה מדליפת בנזין וסולר מתחנות דלק . במסגרת העתירה יתבקש בית המשפט להורות למשיבים לפעול על מנת לברר את היקף התופעה , להפעיל את הסמכויות הנתונות להם בחוק על מנת לסגור את התחנות המזהמות ולהורות לגופים שהפעילו את התחנות האמורות להחזיר את המצב לקדמותו . כיצד בית המשפט אמור להכריע בסוגיה זו ? אף שמדובר בבעיה סביבתית חמורה , שמעוררת שאלות קשות מתחום בריאות הציבור - בהווה ובעתיד , יתקשה בית המשפט לפסוק בעתירה כגון זו . הקושי המרכזי שיעמוד לפני בית המשפט הוא היעדר כלים נאותים שיסייעו בידו להעריך את ההשלכות החברתיות של הסעדים המבוקשים בעתירה . להשלכות אלה שני פנים . ראשית , הן משקפות את העלות הישירה של הסעדים ; במקרה שלנו - עלות הבירור , העלות של הסרת המפגע ועלות האכיפה ( בעיקר - עלות ההתדיינות המשפטית 14 אני מניח כאן במובלע שזכויות חברתיות כלכליות ניתנות לאכיפה על ידי בתי המשפט . הנחה זו אינה מובנת מאליה . ראו בהקשר זה : . Working Paper No . 12 , at p . 3 Rights ? Lessons from South Africa" ( 2000 ) Chicago Public Law and Legal Theory c . R . Sunstein "Social and Economic ניתן לעיין במסמך באתר האינטרנט : . www . law . uchicago . edu / academics / publiclaw ] ( last visited on 9 / 9 / 2003 ) [ URL : http : // 15 חשוב להדגיש כי הטיעון דלעיל מבקש להצביע על מגבלותיו של הפיקוח החוקתי - הטענה אינה שפיקוח כזה הוא חסר ערך . 16 החוקים החשובים בהקשר זה הם חוק שמירת הניקיון , 1984-ד"תשמ ( להלן : חוק שמירת הניקיון ;( חוק המים , 1959-ט"תשי ( להלן : חוק המים ;( ופקודת בריאות העם , 1940 ( להלן : פקודת בריאות העם . ( 17 ראו למשל סמכות השר לאיכות הסביבה והרשות המקומית להוציא צו ניקוי כאמור בסעיפים 13 ב > א ) ו > א < 1 לחוק שמירת הניקיון ( בהתאמה , ( סמכות נציב המים בסעיף 20 ז לחוק המים להוציא צו לתיקון המעוות , וסמכות הרשות הסניטרית המקומית לפי סעיף 54 לפקודת בריאות העם לדרוש סילוק מפגע . מאחר שחלק מהסמכויות נתונות בידי הרשות המקומית , העתירה תצטרך להיות מופנית גם נגד אותן רשויות מקומיות שתחנות דלק פועלות בשטחן .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help