sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:721

באמנת הזכויות החברתיות , יש להקנותה באופן מיידי . היבטים שונים של הזכות לחיי משפחה מצריכים הקצאת משאבים , כגון זכות המשפחה לביטחון סוציאלי ולאמצעי קיום , בעוד אחרים , כגון הזכות להיות הורה ( במובנה השלילי , ( אינם מטילים על המדינה מעמסה כלכלית כלשהי . כאמור , הזכות לנישואין הינה זכות אזרחית וחברתית גם יחד , ששינוי באופן יישומה ( המרת נישואין דתיים בנישואין אזרחיים , או הנהגת נישואין אזרחיים לצד נישואין דתיים ) אינו מצריך השקעת משאבים . משום כך אין מקום ליישם לגביה את העיקרון ההדרגתי שהאמנה בדבר זכויות חברתיות קובעת , ויש לנהוג כלפיה כנדרש על פי האמנה בדבר זכויות אזרחיות ; נקיטת הצעדים הדרושים לשם יישומה באופן מוחלט ומיידי . שאלה אחרת הינה : האם נדרש שינוי חקיקתי , או שמא בית המשפט הישראלי רשאי לפסול את ההסדר הנוהג בענייני נישואין וגירושין ? ראשית לכל יצוין כי ראוי להכיר בזכות לנישואין חופשיים במדינת ישראל כחלק מן הזכות ל"כבוד האדם וחירותו" שבחוק היסוד . כדברי פרופסור רובינשטיין : "קשה לראות איזו תכלית ראויה , מנקודת ההשקפה של ערכיה של המדינה כמדינה דמוקרטית , משרתת כפייתם של אזרחיה היהודים של המדינה להיות כפופים בענייני נישואין וגירושין לדין תורה " . עם זאת אין צורך בהקשר זה להכריע בהתנגשות בין ערכי מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית לבין ערכיה כמדינה יהודית , שכן סעיף שמירת הדינים שבחוק היסוד אינו מאפשר להכריז על סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים כבלתי חוקתי . יתר על כן , בית המשפט העליון פסק לא פעם כי פתרון הבעיה של הזכות לנישואין במדינת ישראל אינו בידיו : " ברור לכל מי שעוקב אחרי עבודת הכנסת ודעות המפלגות השונות שעניין זה הוא סלע מחלוקת חריף בציבור הישראלי וכי עדיין לא נפלה ההכרעה להנהגת נישואין אזרחיים , הכרעה שתקבל צורה משפטית נאותה . ומה לנו בתור שופטים , המצווים להתרחק מכל פולמוס וריב פוליטי , לבוא במקום המחוקק ולהכריע בשאלה שמפלגת את הציבור " ? וכן : 200 ראו : ; Craven , supra note 38 , at p . 136 בהערה פרשנית מס' 3 משנת 1990 קבעה הוועדה ליישום אמנת הזכויות החברתיות שקיימת חובה לאמץ באופן מיידי צעדים שיישומם אינו מלווה בעלות כספית משמעותית ; ראו : ; G . c . 3 , supra note 41 שני , שם . 201 רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 162 בע' 202 . 991 ע"א 373 / 72 טפר נ' מדינת ישראל , פ"ד כח . 15 , 7 ( 2 > ראו גם א' ברק שיקול דעת שיפוטי > תשמ"ד < . 214-213

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help