sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:714

לאותם מקרים בודדים שבהם הדין האישי של שני הצדדים מכיר בנישואין כאלה . ( לפי הדין היהודי , נישואין בין יהודים לשאינם יהודים בטלים מעיקרם . הקבוצה השלישית היא זו של פ 0 ול החיתרן " . גם כאשר שני בני הזוג הינם יהודים , ישנם בדין הדתי איסורים שונים המגבילים את זכותם להינשא . זוגות כאלה הינם "פסולי , "חיתון שכן אין הם יכולים להינשא לפי דיני מדינת ישראל . ניתן לסווג את המניעות להינשא לשלושה סוגים על פי תוצאותיה : > א < נישואין הבטלים מעיקרם : בסוג זה נכללים , בין היתר , נישואין שניים של אשת איש ויחסי עריות ; > ב < ספק קידושין : מקרים שקיים בהם ספק בדבר תוקף הנישואין , ומפאת ספק זה ( היכול להתעורר , למשל , במקרה של קידושין פרטיים או נישואין אזרחיים שנערכו בחוץ לארץ ) האשה זקוקה לגט כדי להינשא לאחר ; > ג < נישואין אסורים התופסים בדיעבד : בקטיגוריה זו ( שתוצאתה כפיית גירושין על בני הזוג ) נכלל , בין היתר , האיסור על נישואי כוהן עם גרושה , חלוצה או גיורת . לקבוצות אלה יש להוסיף כרבע מיליון עולים 175 רובינשטיין , לעיל הערה , 144 בע' . 440 176 שלו , לעיל הערה , 61 בעי . 472 עם זאת , המחוקק החילוני קבע דרך להתרת נישואי תערובת בחוק השיפוט בעניני התרת נישואין ( מקרים מיוחדים , ( . 1969-ט"תשכ חוק זה חל גם על חסרי דת או בני עדות דתיות בלתי מוכרות . עם ואת אין לבתי המשפט האזרחיים ולבתי הדין הדתיים של העדות הנוצריות סמכות להפקיע נישואין של בני זוג נתינים זרים ששניהם חברי עדה נוצרית המקיימת בארץ בית דין דתי מוסמך . הפליה זו אינה מוצדקת והיא חסרת כל היגיון . ראו רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 162 בע' ; 300 מ' שאווה "כללי השיפוט וברירת הדין בענייני התרת נישואין" עיוני משפט א > תשל '' א < . 142-141 , 125 177 שלו , שם , בע' 178 . 476 שיפמן , לעיל הערה , 35 בע' . 199 הילד שנולד מיחסים כאלה הוא בבחינת ממזר , האסור בנישואין לבן ישראל ומותר רק לממזר כמותו או לגר . ראו שלו , שם , בע' 179 . 479 שלו , שם , בע' . 477 גם המקרה של יבמה שנישאה ללא חליצה מעורר ספק . דיני הייבום והחליצה הם דוגמה נוספת לאופן שבו הדין הדתי פוגע יותר באשה . לפי כללים אלה , כאשר הבעל נפטר מבלי להוליד ילדים , ונשאר אחריו אח , חייב אחי הבעל , לפי דין תורה , לשאת את אלמנת אחיו לאשה . אם אינו חפץ לעשות כן , האלמנה אסורה בנישואין לאחר כל עוד לא חילץ אותה . אף על פי שתקנות הרבנות בישראל קובעות שהייבום אסור ( כלומר , אין האח יכול לשאת את האלמנה , ( הן מחייבות עדיין חליצה כדי שהאשה תוכל להינשא שוב . חובה זו מכפיפה את האשה לרצונו הטוב של אחי בעלה . שם , שם . 180 בקטיגוריה זו נמנים עוד : אשת איש שזינתה תחת בעלה , האסורה הן לבעלה והן לבועלה ; ממזר שנישא לישראלית וישראלית שנישאה לממזר ; גרושה הנישאת מחדש לבעלה הראשון אחרי שהיתה נשואה בינתיים לאיש אחר ; גרושה או אלמנה , שנישאה בתשעים הימים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help