sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:656

מגבולות המותר בחברה ליברלית . אולם גם אם ישראל חורגת בכך מהדגם הליברלי , אין זה אומר כי החוקתיות הישראלית תוותר לחלוטין על עיקרי יסוד ליברליים אפילו במסגרת המהלך החברתי החורג . נתרכז כאן בשתי חובות מרכזיות המוטלות על המדינה בהקשר זה : החובה האחת היא החובה לנהוג בשוויון . החובה האחרת היא החובה להתחשב , לקדם ולממש את ערכי הפלורליזם והסובלנות , שהם ערכי יסוד שישראל שומרת להם אמונים . ( 2 ) החובה לנהוג בשוויון מדינת ישראל מעורבת , כפי שראינו פעמים מספר , במפעלים דתיים שונים שפועלים בקרבה . גורמים שלטוניים שונים מיועדים לנהל מעורבות זו . ראינו שהמדינה מקצה כספים רבים המיוערים לקידום המפעל התרבותי היהודי במדינה . נניח שהמדינה מקצה כספים למוסדות דתיים יהודיים . האם היא תוכל להימנע מהקצאת כספים למוסדות דתיים ערביים ? היש לומר כי בכך תפר את עקרון השוויון ? אין חולק כי במדינה הליברלית , המדינה מחויבת לנהוג בשוויון . נובע ממחויבותה שעליה להתייחס בכבוד שווה לכל חבר בחברה . לכל אדם בחברה הליברלית עומדת הזכות שהמדינה תפגין כלפיו . "equal concern and respect" חובה זו נובעת ( בין השאר ) מהיותה של המדינה נאמן של הציבור כולו . גם בישראל קיימת מחויבות עמוקה ושורשית ביותר לעקרון השוויון , אלא שהמחויבות לנהוג בשוויון מורכבת יותר בישראל לנוכח המחויבות לאופיה היהודי של המדינה . לכן , ההגדרה של מה שייחשב להפליה פסולה ומה שייחשב להבחנה מותרת שונה בישראל מזו שבמדינה ליברלית שקיימת בה הפרדה בין דת למדינה . ברור כי העובדה שכספים זורמים למפעל של קליטת העלייה היהודית מכוח חוק השבות , ולא לקבוצות תרבותיות מהגרות אחרות , אינה מהווה הפליה . אולם בתחומים אחרים אין לומר כי יהדותה של המדינה מאפשרת לה להקצות משאבים באופן שונה בין יהודים לבין מי שאינם יהודים . כך נפסק , למשל , כי יהדותה של המדינה אינה מאפשרת , ככזו , הבחנה בין יהודים לבין ערבים בהקצאת קרקעות על ידי מנהל מקרקעי ; R . Dworkin Taking Rights Seriously ( Cambridge , Mass ., 1977 ) 180 151 עוד ראו : . 2000 ) 6 R . Dworkin Sovereign Virtue : The Theory and Practice of Equality ( Cambridge , ראו עוד לעניין זה אצל : 152 . Equality ( New-Haven , 1996 ) 19 A . Koppelman Antidiscrimination Law and Social י' זמיר ומי סובל "השוויון בפני החוק" משפט וממשל ה > תש '' ס ) 153 . 165 ראו לעיל הערה . 100

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help