sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:655

ערבי כולל כדי להכריע . השאלה אינה מדוע לא ינהגו ברמלה כפי שנוהגים בחיפה . השאלה היא מדוע על רשות מקומית לפרסם שילוט בערבית בכל תחומי העיר . לשם כך עלינו לבסס חובה לעשות כן . לדעתי , כלי הניתוח שהצעתי כאן אינם מחייבים לעשות דבר מעבר למה שהציע היועץ המשפטי לממשלה בדיון . ההצדקה לשילוט בערבית היא הצדקה תרבותית . המימוש התרבותי בישראל עובר גם דרך מוסדות השלטון , ועליכן ניתן להצדיק חיוב של מוסדות השלטון המקומי ( העיריות על שלוחותיהן השונות ) להתנהל בערבית במקום שבו חלק משמעותי מאוכלוסיית הרשות המקומית הוא ערבי . הוא הדין לגבי צירי תנועה מרכזיים . בכל מקום שקיימת בו פעילות תרבותית ערבית יש הצדקה לשילוט בערבית . על כן , מוסדות תרבות ערביים ושלטי הכוונה אליהם צריכים להיות בערבית . אם באיזור מגורים נתון קיימת קהילה ערבית הפועלת בשכונות מסוימות , כי אז יש הצדקה לשלט את השילוט בשכונות אלה בערבית . אולם איזו הצדקה יש לשלט שילוט בערבית בשכונות יהודיות ? רצוי וראוי אולי שהשילוט הכולל ברשות המוניציפלית יהיה בערבית . אך ראוי לחוד וחובה הנובעת מזכות לחוד . לא נראה לי כי הזכות לתרבות של הקהילה הערבית בישראל מחייבת כי במוקדי פעילות של תרבויות אחרות יהיה שילוט בערבית , לא בערים שיהודים גרים בהן ולא בשכונות שיהודים גרים בהן . מבחינה זו נראה לי כי התוצאה הראויה שהיה על בית המשפט להגיע אליה היא לאמץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה , לא כעניין של סבירות , אלא כעניין של זכות ; זכות הקמה לאור אופיו החוקתי המיוחד של המשטר בישראל , הסוטה מהמודל הליברלי ששרטטנו במאמר זה . ( ג ) קידום מפעלים תרבותיים בישראל - מגבלות ליברליות ( 1 ) כללי כפי שראינו , מדינת ישראל מעורבת מאוד במפעלים תרבותיים שונים המתנהלים בקרבה . ראינו כי ישראל אינה נוקטת בפתרון הליברלי לדילמה הרב תרבותית , אך עם זאת יש לה מחויבות עמוקה ( וסותרת לפעמים ) לעקרונות יסוד ליברליים . מחויבות זו אינה נעלמת , ואינה צריכה להיעלם , כאשר המדינה מעורבת במימוש המפעל התרבותי . הנה כי כן , מעורבות משמעותית של המדינה הרב תרבותית במפעלים תרבותיים של הקבוצות הפועלות בה חורגת 150 עובדה זו צויינה על ידי הנשיא ברק ( שם , בע' , ( 418 ועל ידי השופטת דורנר ( שם , בעי . ( 480

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help