sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:654

מוניציפלית לשקול , ועורך את האיזון ביניהם . לשיטתו , חיוב להציב את כל השלטים בערבית ברשויות שאנו עוסקים בהן נובע מהחובה לנהוג בסבירות . ניתוח זה מזמין את הביקורת של השופט מ' חשין , שלפיה אין זה ברור מדוע הצעת היועץ המשפטי לממשלה אינה סבירה ומדוע יש לצעוד את הצעד הנוסף ולחייב שילוט בערבית בכל אזורי העיר המעורבת . לכן חשוב , לדעתי , לדון בעתירה מעין זו באופן ישיר במובן הקבוצתי התרבותי המיוחד לישראל ; שהרי ניתן לשער כי עתירה זו תהיה הראשונה במצעד עתירות נוספות הדורשות הכרה תרבותית מצד מדינת ישראל בתרבות הערבית . פםק דינו של השופט חשין מותיר את הטענות הקבוצתיות של המיעוט הערבי לדיון הפוליטי . ראינו כי אמירה זו שלו עולה בקנה אחד עם הדגם הליברלי שהצגנו . כאמור , שאלת האינטרסים הקבוצתיים של המיעוט התרבותי הערבי בישראל מורכבת ביותר . ברור בעיני שגם בישראל , חלק משמעותי מהזכויות הקבוצתיות אינו עניין לניתוח של זכויות יסוד חוקתיות , אלא לזירה הפוליטית הכוללת . עם זאת , בישראל , כפי שציינו , יש לסטות מהפתרון הליברלי שעמדנו עליו לגבי אינטרסים וזכויות קבוצתיות . העובדה שאנו מחויבים חוקתית ליהדותה של המדינה צריכה להשמיע כי אנו מחויבים ליצירת התנאים הנאותים לקיום המפעל התרבותי של הערבים בישראל . השימוש הצי מדי בשפה הערבית הוא תנאי יסוד למימושה של מחויבות זו . אם כן , בניתוח הישראלי , על מנת להצדיק את התוצאה , יש להוסיף את הרכיב התרבותי הנובע ממחויבותה של המדינה היהודית כלפי הלא יהודים הפועלים בקרבה ; אחרת , הניתוח מנקודת המבט הליברלית אינו מחייב כלל את המסקנה שאליה הגיע בית המשפט . דיון קבוצתי ברוח הדברים הללו מצוי בפסק דינה של השופטת דורנר , שביססה את החלטתה על היותה של השפה הערבית שפה רשמית , אך לא רק ; השופטת דורנר מציינת ; " מימוש חופש זה [ של חופש הלשון , הדת והתרבות ] אינו מצטמצם בהגנה על האוכלוסייה הערבית מפני איסור השימוש בשפתה , אלא מחייב את הרשויות לתת אפשרות למיעוט הערבי לחיות את חייו במדינת ישראל בשפתו ... תכלית זו מתחייבת מערך השוויון " . אולם , האם מהרכבה של הזכות לתרבות של המגזר הערבי ככוללת זכות לשוויון נובעת התוצאה שהשופטת דורנר הגיעה אליה בעניין השילוט ? האם הניתוח הקבוצתי התרבותי מחייב את המסקנה כי יש לתלות שלטים בערבית בכל אזורי העיר המעורבת ? לדעתי לא . חשוב לזכור שאין , לדעתי , בעובדה כי בערים מעורבות כירושלים או כבחיפה קיים שילוט 148 עניין השילוט , לעיל הערה , 144 בע' 149 . 471 שם , בעי . 479

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help